Hypertension

מעקב עצמי והתאמת הטיפול התרופתי מסייעים בהפחתת ערכי לחץ הדם (JAMA)

במבוגרים עם יתר לחץ דם והיסטוריה אחרת של מחלות לב וכלי דם, או גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם, ניתן להביא להפחתת לחץ הדם באמצעות ניטור עצמי של החולים אחר מדידות לחץ הדם והתאמת הטיפול התרופתי בהתאם לצורך, כך עולה מתוצאות חדשות ממחקר TASMIN SR (Telemonitoring and Self-Management in Hypertension 2), שפורסמו בכתב העת JAMA.

לדברי החוקרים, זהו המחקר הראשון להערכת התועלת של ניטור עצמי והתאמה עצמית של הטיפול לאיזון לחץ דם, מאז שפורסם מחקר קטן בקנדה בשנת 1990.

לצורך המחקר, חולים חולקו באקראי לקבוצת התאמה עצמית של הטיפול, במסגרתה נדרשו ל-2-3 מפגשי הדרכה בשיתוף עם רופא המשפחה המטפל. בהכשרה הם הודרכו כיצד לעקוב אחר לחץ הדם בבית, להתאים לבדם את הטיפןול התרופתי בהתאם לתכנית שהוגדרה מראש. המשתתפים נדרשו למדוד לחץ דם פעמיים בכל בוקר במהלך השבוע הראשון של כל חודש, ובנוכחות לפחות ארבע מדידות לחץ דם מעל או מתחת ליעד לחץ הדם נדרשה התאמה של הטיפול. בשלב זה, החולים שלחו טופס לרופא המשפחה שלהם, אך לא נבדקו שוב להתאמת המינון או הטיפול.

החוקרים מדווחים כי בחולים שחולקו לקבוצת התאמה עצמית של הטיפול התרופתי נרשמה ירידה של לחץ הדם הסיסטולי בהיקף של כ-15 מ”מ כספית לאחר 12 חודשים, זאת בהשוואה לירידה של מעט פחות מ-6 מ”מ כספית בקבוצת הטיפול הסטנדרטי. הבדל של 3.4 מ”מ כספית תועד גם במדדי לחץ הדם הדיאסטולי בין שתי הקבוצות.

התוצאות היו דומות בתתי-קבוצות שונות שנבחנו במהלך המחקר, אך לא תועדו הבדלים באיכות החיים של החולים.

תסמינים חריגים ותגובות לטיפול התרופתי היו יחסית נפוצות בשתי הקבוצות, ללא הבדל בין שתי הקבוצות, גם בכל הנוגע לתסמינים חריגים שייתכן ונבעו מהטיפול התרופתי, כולל סחרחורות, אימפוטנציה ופריחה. החוקרים לא זיהו סיכון מוגבר מעבר לטיפול הסטנדרטי.

מהמחקר עולה לראשונה כי חולים בסיכון גבוה, עם יתר לחץ דם ותחלואה קרדיווסקולארית משמעותית, יכולים לנטר בעצמם ולהתאים את הטיפול התרופתי על-פי אלגוריתם מוגדר מראש, שיפותח עם רופא המשפחה וכי באופן זה ניתן להביא לירידה משמעותית בלחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי, ללא עליה באירועים החריגים.

JAMA 2014; 312:799-808

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה