Hypertension

היעילות והבטיחות של חסימה משולבת של ציר רנין-אנגיוטנסין (BMJ)

בכתב העת BMJ מתפרסמות תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי למרות שלחסימה כפולה של ציר רנין-אנגיוטנסין יש השפעה חיובית על מספר תוצאי סיום, גישה זו לא הפחיתה את שיעורי התמותה ולוותה בסיכון מוגבר לתופעות לוואי.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים להשוות את היעילות ארוכת הטווח ותופעות הלוואי של חסימה כפולה של ציר רנין-אנגיוטנסין אל מול טיפול מונותרפי. לשם כך, הם ערכו סקירה-סיסטמית ומטה-אנליזה, עם חיפוש במאגרי PubMed, Embase ו-Cochrane Central Register of Controlled Trials, בתקופה שבין ינואר 1990 ועד אוגוסט 2012.

הסקירה כללה מחקרים אקראיים ומבוקרים שערכו השוואה בין טיפול כפול לחסימת ציר רנין-אנגיוטנסין ובין טיפול מונותרפי, שדיווחו על היעילות בטווח הארוך (שנה ומעלה) ובטיחות הטיפול (ארבעה שבועות ומעלה), ועם גודל מדגם של לפחות 50 משתתפים.

הסקירה כללה 33 מחקרים אקראיים ומבוקרים עם כ-68,000 משתתפים, בגיל ממוצע של 61 שנים ומשך ממוצע של 52 שבועות. חסימה כפולה של ציר רנין-אנגיוטנסין לא לווה בתועלת משמעותית על שיעורי התמותה מכל-סיבה (סיכון יחסי של 0.97) ותמותה עקב מחלות לב וכלי דם (סיכון יחסי של 0.96) בהשוואה לטיפול מונותרפי.

בהשוואה למונותרפיה, טיפול כפול לווה בירידה של 18% בשיעור האשפוזים לבתי חולים בשל אי-ספיקת לב (סיכון יחסי של 0.82). עם זאת, בהשוואה לטיפול מונותרפי, טיפול משולב לווה בעליה של 55% בסיכון להיפרקלמיה (p<0.001), עליה של 66% בסיכון לתת לחץ דם (p<0.001), עליה של 41% בסיכון לאי-ספיקת כליות (p=0.01) ועליה של 27% בסיכון להפסקת הטיפול בשל תופעות לוואי (p<0.001).

תוצאות היעילות והבטיחות היו עקביות במדגמים עם ובלי אי-ספיקת לב, כאשר טיפול משולב נבחן אל מול טיפול מונותרפי, פרט לשיעורי התמותה מכל-סיבה, שהיו גבוהים יותר במדגם החולים ללא אי-ספיקת לב (p=0.04), ואי-ספיקת כליות הייתה נפוצה יותר משמעותית במדגם החולים עם אי-ספיקת לב (p<0.001).

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול משולב לחסימה כפולה של ציר רנין-אנגיוטנסין לא הביא לירידה בשיעורי התמותה ולווה בסיכון מוגבר לתופעות לוואי, דוגמת היפרקלמיה, תת לחץ דם ואי-ספיקת כליות, בהשוואה לטיפול מונותרפי. יחס עלות מול תועלת של גישה זו טוען כנגד גישת טיפול משולב.

BMJ

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה