Hypertension

האם לטיפול בחסמי ביתא השפעה על מחלת אלצהיימר? (מתוך הכנס השנתי ה-65 מטעם ה- American Academy of Neurology)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי טיפול בחסמי ביתא כנגד יתר לחץ דם מלווה במספר קטן יותר של נגעי מחלת אלצהיימר במוח בבדיקות שנערכו לאחר המוות, בהשוואה לתרופות אחרות לטיפול ביתר לחץ דם.

הממצאים מבוססים על מחקר Honolulu-Asia Aging Study במהלכו עקבו אחר מדגם גדול של גברים יפנים-אמריקאים בגילאי 71-93 שנים, בתחילת המחקר בשנת 1991. הגברים נבדקו כל שלוש שנים, וכעת החלו לבצע בדיקות אוטופסיה לאחר המוות. במחקר הנוכחי החוקרים התמקדו בקשר בין יתר לחץ דם ומחלת אלצהיימר באופן מפורט יותר ועם שילוב נתוני אוטופסיה.

החוקרים אספו נתונים מ-774 בדיקות של מוחות לאחר המוות וכן נתוני טיפול תרופתי ותפקוד קוגניטיבי. הם מדגישים כי אין מחקרים דומים בספרות הרפואית.

מבין 774 חולים, 610 סבלו מיתר לחץ דם או טופלו בתרופות נגד יתר לחץ דם. התרופות שניתנו כטיפול מונותרפי כנגד יתר לחץ דם כללו חסמי ביתא (40 חולים), מעכבי ACE (Angiotensin Converting Enzyme, 35 חולים), משתנים (60 חולים), חסמי תעלות סידן (103 חולים) או מרחיבי כלי דם (13 חולים). בנוסף, 43 חולים נטלו טיפול משולב בחסמי ביתא עם טיפול נוסף ו-46 נטלו שילובים אחרים לטיפול ביתר לחץ דם.

מהתוצאות עלה כי בחולים עם יתר לחץ דם שנטלו חסמי ביתא מספר הנגעים מסוג אלצהיימר (Plaques & Tangles) היה נמוך יותר בהשוואה לאלו שלא נטלו טיפול תרופתי או אלו שנטלו טיפולים אחרים. כמו כן, זוהתה ירידה משמעותית אך פחות דרמטית באוטמים של העורקים הקטנים (סמן לדמנציה) בחולים שנטלו חסמי ביתא.

המספר הנמוך ביותר של נגעי אלצהיימר זוהה במשתתפים ללא יתר לחץ דם. בחולים שנטלו חסמי ביתא מספר הנגעים היה קטן בדומה לקבוצת המשתתפים ללא יתר לחץ דם. באלו שטופלו בחסמי ביתא עם תרופות אחרות האבנורמליות המוחית הייתה פחות בולטת באופן צנוע או שולי.

אחת הסוגיות העיקריות של המחקר נגעה לאופן מניעת התפתחות דמנציה בגיל מבוגר, ששכיחותה נעה סביב 30-40% מהאנשים, כאשר הצורה הנפוצה הינה מחלת אלצהיימר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על האפשרות כי לחסמי ביתא תועלת ייחודית בהפחתת נגעי מחלת אלצהיימר.

American Academy of Neurology’s 65th Annual Meeting

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה