Hypertension

השמנת-יתר והסיכון ליתר לחץ דם בבנים ובבנות (Eur J Prev Cardiol)

ממחקר אוסטרלי גדול שפורסם בכתב העת European Journal of Preventive Cardiology עולה לראשונה כי בבנים בגיל ההתבגרות חלה עליה גדולה יותר בלחץ הדם עם עליה במדד מסת הגוף (BMI או Body Mass Index), בהשוואה לבנות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיים קשר מוכר היטב בין השמנה ובין לחץ דם וכי בבנים ערכי לחץ הדם תמיד גבוהים יותר, בהשוואה לערכים בבנות, ללא תלות בערכי BMI. כעת מצאו החוקרים כי עם העלייה בהשמנה, ההבדל שונה בין בנים ובנות, כלומר, עודף-משקל או השמנת-יתר מהווים סיכון גדול יותר לגברים צעירים, בהשוואה לנשים צעירות באותו גיל.

מהמחקר עולה עוד כי נטילת גלולות למניעת היריון, שתוארה ב-30% מהמתבגרות, הביאה לעליה משמעותית בלחץ הדם, וצריכת אלכוהול בבנים השפיעה לרעה על לחץ הדם, השפעה שלא תועדה בבנות. עוד זוהה קשר בין צריכת מלח רבה ובין לחצי דם גבוהים יותר בשני המינים.

החוקרים ערכו מחקר חתך שכלל מתבגרים ממחקר Western Australian Pregnancy Study. הם החלו במחקר כאשר האימהות היו בשבוע 18 להיריון, ותחילה היה מיועד להסתיים בלידה, אך הם המשיכו בכך ועקבו אחר הילדים בגילאי שנה, שנתיים, שלוש שנים, 5, 8, 14 ו-17 שנים. הילדים הגיעו היום לגיל 23 שנים.  במסגרת הסקירה נכללו 1248 מתבגרים בגילאי 17 שנים.

החוקרים כותבים כי ניתן לסווג את הנבדקים לשלוש לפי מדדי לחץ הדם, לחצי הדם הנמוכים ביותר תוארו בבנות שאינן נוטלות גלולות למניעת היריון; עם נטילת גלולות למניעת היריון לחץ הדם הסיסטולי היה גבוה ב-3 מ”מ כספית, ובבנים לחץ הדם היה גבוה יותר ב-9 מ”מ כספית.

באשר לגורמים הקשורים באורח החיים, נראה כי לאלכוהול השפעה משמעותית על לחץ הדם רק בגברים באותו גיל. החוקרים מציינים כי ממחקרים קודמים במבוגרים ידוע כי קיים קשר בין צריכת אלכוהול ולחץ הדם, אם כי קיימת מחלוקת בנושא. כעת הם מצאו כי לחץ הדם היה גבוה יותר משמעותית בבנים שצרכו אלכוהול, בהשוואה לאלו שלא נהגו לשתות אלכוהול, וממצא זה לא תואר בבנות.

בבנים, לחץ הדם הסיסטולי היה גבוה ב-5.7 מ”מ כספית באלו שצרכו אלכוהול, שהיו ברבעון העליון של מדדי BMI ויחס נתרן/אשלגן בשתן.

בבנות שנטלו גלולות למניעת היריון לחץ הדם הסיסטולי היה גבוה ב-3.27 מ”מ כספית ולחץ הדם הדיאסטולי היה גבוה ב-1.74 מ”מ כספית, בהשוואה לאלו שלא נטלו גלולות. ממצא זה מאשר תוצאות מחקרים קודמים. בבנות, לחץ דם סיסטולי היה גבוה ב-5.5 מ”מ כספית באלו שנטלו גלולות למניעת היריון שהיו ברבעון העליון של מדדי BMI ויחס נתרן/אשלגן בשתן.

למרות שתועד קשר רציף בין BMI ובין לחץ הדם הסיסטולי בשני המינים, הגרדיאנט היה תלול יותר בבנים, בהשוואה לבנות שלא נטלו גלולות למניעת היריון.

החוקרים מצאו כי 24% מהבנים סבלו מקדם יתר לחץ דם או יתר לחץ דם, עם הבדל ניכר בין המינים. הם מצאו כי 36% מהבנים, בהשוואה ל-9% מהבנות סבלו מקדם-יל”ד. השיעור בבנים ובנות שמנים עמד על 51% ו-15%, בהתאמה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי שינויים התנהגותיים תלויי-מגדר עשויים לסייע במניעת התפתחות יתר לחץ דם במבוגרים.

Eur J Prev Cardiol 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה