Hypertension

ההשפעה של שחיה על לחץ הדם במבוגרים (Am J Cardiol)

מבוגרים רבים אוהבים לשחות בבריכה, וכעת, מתוצאות מחקר קטן עולה כי תחביב זה עשוי להשפיע לטובה על לחץ הדם בחולים אלו. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת American Journal of Cardiology.

לעיתים קרובות מעודדים שחיה כפעילות גופנית למבוגרים, מאחר שמדובר בפעילות קלה למפרקים ואינה צפויה לגרום לחימום-יתר. רבים נענים לעצה זו: לאחר הליכה, שחיה הינה הצורה השנייה בשכיחותה של פעילות גופנית במבוגרים. עם זאת, אין מחקרים רבים להערכת התועלת הרפואית של שחייה למרות שמספר מחקרים הציעו כי מדובר בפעילות בטוחה במבוגרים, כמו הליכה ורכיבה על אופניים.

מדגם המחקר כלל 43 גברים ונשים, בגיל ממוצע של 60 נשים. כל המשתתפים במחקר סבלו מיתר לחץ דם או קדם יתר לחץ דם, אך היו בריאים פרט לכך.

המשתתפים במחקר חולקו באקראי לתרגילי שחיה מבוקרים או הדרכת תרגילי הרפיה. במהלך 12 שבועות, המשתתפים בקבוצת המחקר שחו 3-4 פעמים בשבוע, ועלו בהדרגה עד 45 דקות בכל פעם.

עד לתום המחקר, חלה ירידה של תשע נקודות בלחץ הדם הסיסטולי. מנגד, בקבוצת תרגילי הרפיה לא נרשמה ירידה בלחץ הדם – החוקרים מצאו כי באלו שהחלו לשחות מספר פעמים בשבוע חלה ירידה בלחץ הדם הסיסטולי בממוצע, מערכים של 131 מ”מ כספית בתחילה ל-122 מ”מ כספית, לאחר שלושה חודשים.

התוצאות היו דומות כאשר המשתתפים ענדו מדדי לחץ דם ניידים. בממוצע, בקבוצת השחייה לחץ הדם הסיסטולי במהלך 24 שעות עמד בממוצע על 119 מ”מ כספית ירידה מ-128 מ”מ כספית בתחילת המחקר.

החוקרים נעזרו בבדיקת אולטרה-סאונד להערכת הרחבת כלי הדם בתגובה לזרימת דם. שוב, הם מצאו שיפור בעקבות שחיה, אך ללא שינוי משמעותי עם תרגילי הרפיה.

לדברי החוקרים, מדובר במחקר הראשון שהוכיח כי שחיה עשויה לשפר את תפקוד כלי הדם ולהפחית את לחץ הדם במבוגרים. עם זאת, מדובר במחקר קטן, ולא ברור אם הירידה בלחץ הדם נותרת לאורך זמן, או מתורגמת לירידה בסיכון להתקפי לב או שבץ מוחי בהמשך. אולם, התוצאות מאשרות את ההמלצה של מומחים רבים: יש להקפיד על פעילות גופנית מתונה באופן קבוע, בשילוב עם תזונה נכונה.

Am J Cardiol 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה