Hypertension

תרופות משתנות ליתר לחץ דם קשורות לירידה בסיכון לאלצהיימר (Arch Neurol)

נטילת תרופות להפחתת לחץ דם, במיוחד בתרופות משתנות, עשויות להיות קשורות לשכיחות נמוכה יותר של אלצהיימר. כך עולה ממחקר המוצג במהדורה המקוונת של Archives of Neurology מתוך סדרת עתוני ה-JAMA .

יתר לחץ דם עשוי להעלות את הסיכון לאלצהיימר (AD – מסבירים החוקרים בהקדמה למחקר. לכן, החוקרים ניסו לבדוק אם שימוש בתרופות להפחתת לחץ דם עשויות גם להשפיע על הפחתת הסיכון ל-AD . התרופות לטיפול ביתר לחץ דם (יל”ד) כוללות כידוע גם את התרופות המשתנות (diuretics ) , אשר גורמות להפרשה מוגברת של נוזלים ומלחים, וחוסמי בטא, אשר גורמים להאטה של מהירות דופק הלב והרחבת כלי דם.

החוקרים בדקו את אירעות של AD בקרב 3,297 מטופלים קשישים מדינת יוטה, כאשר בין 1995 ל-1997 בוצע במשתתפים אלה ראיון והערכת מצב דמנציה, ושימוש בתרופות מרשם וללא מרשם. משתתפים אשר הוגדרו כסובלים מ-AD בעת הראיון הוצאו מהמחקר. הערכת מצב מחודשת בוצעה לאחר 3 שנים.  

מתוך כלל המשתתפים, 1507 השתמשו בתרופות ללחץ דם, מול 1790 שלא השתמשו בתרופות ליל”ד. נמצא שמשתתפים אשר נטלו תרופות ליל”ד בתחילת המחקר היו בסיכון מופחת לפתח AD בהשוואה למטופלים אשר לא נטלו תרופות אלה. סיכון מופחת זה נשמר גם לאחר שנלקחו בחשבון גורמי סיכון נוספים כמו גיל, מין, כולסטרול גבוה, סוכרת וסיכון גנטי.

כאשר בוצע ניתוח לפי סוג התרופות נמצא שדווקא שימוש בתרופות משתנות היה קשור באופן חזק עוד יותר בהפחתת סיכון ל-AD . באופן ספציפי עוד יותר, שימוש במשתנים מקבוצת potassium-sparing אשר מכילים רכיבים נוספים המיועדים לשמירת רמות של מינרלים בגוף, היו קשורים להפחתה של מעל 70% בסיכון ל-AD .

טיפול בחוסמי בטא וחוסמי סידן מקבוצת ה-dihydropyridine היו קשורים להפחתה קלה בלבד בסיכון ל-AD , בעוד שחוסמי ACE לא נמצאו כקשורים לירידה או עלייה בסיכון ל-AD .

החוקרים מציינים שלמרות שלא ברור המנגנון ההגנתי של המשתנים מקבוצת ה-potassium-sparing מפני AD , נראה שרמות מוגברות של אשלגן הקשורות לתרופה עשויות להיות הסיבה. קיימות עדויות, לא כולן זכו עדיין לפירסום, מציינים החוקרים, שרמות נמוכות של אשגלן קשורות ללחץ חימצוני, דלקות, איגור טסיות, הצרות כלי דם – גורמים היכולים להיות סיבות אפשריות להתפתחות של AD .  

החוקרים מסכמים כי מימצאים אלה צריכים לעודד המשך מחקר אפידמיולוגי ומחקר מדעי בסיסי שיבחנו את האפקטים הנוירולוגים המגינים של תרופות אלה.  

Arch Neurol. 2006; 63: (doi: 10.1001/archneur.63.5.noc60013.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • שבירת מיתוסים עם פרופ' רז: מניעת השמנה בילדים ובמבוגרים

    שבירת מיתוסים עם פרופ' רז: מניעת השמנה בילדים ובמבוגרים

    שלום וברוכים הבאים לפרק נוסף של “שבירת מיתוסים”. היום נדבר על נושא חשוב ביותר – השמנה בילדים ובמבוגרים. פרופסור רז דן בשאלה מדוע השמנה בילדים רק ממשיכה לעלות, נדון בסיבה שהטיפול במגפת ההשמנה נכשל ומתי שומן עודף הוא דווקא יתרון. הצטרפו אלינו לפרק חשוב, מלמד ומלא בתובנות! בואו נתחיל! בחסות בלתי תלויה של חברת נובונורדיסק

  • עליה בלחץ הדם לאורך זמן מלווה בסיכון מוגבר לשינויים בכלי הדם של הרשתית (Acta Ophthalmologica)

    עליה בלחץ הדם לאורך זמן מלווה בסיכון מוגבר לשינויים בכלי הדם של הרשתית (Acta Ophthalmologica)

    עליה בלחץ דם ולחץ תוך-עיני לאורך זמן מלווה בכלי דם קטנים, מפותלים וצרים יותר ברשתית, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Acta Ophthalmologica. במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות 2,089 משתתפים ממדגם מטופלים מדנמרק (גיל ממוצע של 61 שנים; 63% נשים) שעברו שתי בדיקות עיניים עוקבות עם מעקב של לפחות שלוש שנים. […]

  • אסתמה מלווה בסיכון מוגבר למחלת אלצהיימר (J Allergy Clin Immunol)

    אסתמה מלווה בסיכון מוגבר למחלת אלצהיימר (J Allergy Clin Immunol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Allergy and Clinical Immunology עולה כי אסתמה מלווה בסיכון מוגבר להיארעות מחלת אלצהיימר. חוקרים מטאיוואן מצאו כי בחולי אסתמה שיעורים גבוהים יותר של מחלת אלצהיימר ולכן החוקרים מוויסקונסין ביקשו כעת לבחון אם מגמה דומה קיימת בארצות הברית. המחקר כלל מדגם אקראי של 20% מהמטופלים במאגר Medicare בין השנים […]

  • שבירת מיתוסים עם פרופ' רז: אבחון, מניעה וטיפול באלצהיימר

    שבירת מיתוסים עם פרופ' רז: אבחון, מניעה וטיפול באלצהיימר

    שלום וברוכים הבאים לפרק של “שבירת מיתוסים”. היום נעסוק באחת המחלות המאתגרות והמורכבות ביותר – אלצהיימר. פרופסור איתמר רז יציג בפנינו את השיטות המתקדמות לאבחון המחלה, על הבעיות באבחון, גורמי סיכון וגנטיקה ועל הדרכים למניעת הידרדרות מהירה כמו גם על טיפולים חדשים הזמינים למטופלים. פרק חשוב ומלא בידע קריטי, הצטרפו אלינו לשיחה מרתקת! בחסות בלתי […]

  • מה בין יתר לחץ דם אימהי ובין הסיכון לפזילה בילדים? (JAMA Netw Open)

    מה בין יתר לחץ דם אימהי ובין הסיכון לפזילה בילדים? (JAMA Netw Open)

    בילדים לאימהות עם יתר הפרעת יתר לחץ דם בהיריון (Hypertensive Disorder in Pregnancy) ייתכן סיכון מוגבר להפרעת עיניות נפוצות, כולל פזילה, פזילה החוצה לסירוגין ואקסופוריה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. קדם-רעלת היריון ולחץ דם שאינו מאוזן היטב עלולים להיות מלווים בסיכון הגדול ביותר להפרעות אלו. מחקר העוקבה כלל 3,117 […]

  • תופעות לוואי פסיכיאטריות הקשורות לתרופות מקבוצת GLP-1 Receptor Agonists (מתוך International Journal of Clinical Pharmacy)

    תופעות לוואי פסיכיאטריות הקשורות לתרופות מקבוצת GLP-1 Receptor Agonists (מתוך International Journal of Clinical Pharmacy)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 2: אגוניסטים לקולטן פפטיד 1 דמוי גלוּקָגון (GLP-1 Receptor Agonists) התבלטו בִּזכות יכולתם לווסת את רמות הסוכר בדם ובמקביל לגרום לירידה במשקל. לצד היתרונות הטיפוליים, הועלו חששות לגבי תופעות לוואי פסיכיאטריות אפשריות הקשורות לתרופות אלה. סקירה זו International Journal of Clinical Pharmacy בוחנת את הנושא.

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה