HRT

טיפול הורמונלי למניעה ראשונית של מצבים כרוניים בנשים פוסט-מנפאוזליות – דוח מעודכן של כוח המשימה האמריקאי לרפואה מונעת (USPSTF, JAMA)

בסקירת ספרות עדכנית נמצא שטיפול הורמונלי למניעה ראשונית של מצבים כרוניים בנשים פוסט-מנפאוזליות הראה מספר יתרונות אך סיכון מוגבר למצבים חמורים.

הראיות הקיימות כיום אינן חד משמעיות לגבי השימוש בטיפול הורמונלי למניעה ראשונית של מצבים כרוניים כגון מחלות לב, אוסטיאופורוזיס או ממאירויות.

בוצעה סקירת ספרות מקיפה ומטא-אנליזה של מחקרים קליניים אקראיים ומחקרי קוהורט פרוספקטיביים בין השנים 2016 ו-2021, על מנת לעדכן את הראיות עבור כוח המשימה האמריקאי לרפואה מונעת על היתרונות והנזקים של טיפול הורמונלי בשימוש למניעה ראשונית של מצבים כרוניים בנשים פוסט-מנפאוזליות.

התוצא העיקרי היה תחלואה ותמותה הקשורות למצבים כרוניים.

בסקירה נכללו 20 מחקרים קליניים (N=39,145) ו-3 מחקרי קוהורט (N=1,155,410).

בנשים שטופלו באסטרוגן בלבד לעומת פלסבו נמצא סיכון נמוך יותר משמעותי סטטיסטית לסוכרת ולשברים, אך סיכון מוגבר משמעותי סטטיסטית למחלות כיס מרה, שבץ, אירועים טרומבואמבוליים ורידיים ואי נקיטת שתן.

בנשים שטופלו בתכשירים המכילים אסטרוגן ופרוגסטרון לעומת פלסבו, נמצאה ירידה משמעותית סטטיסטית בסיכון לסרטן קולורקטלי, סוכרת ושברים, אך עליה משמעותית סטטיסטית בסיכון לסרטן שד אינבסיבי, מחלות כיס מרה, אירועים טרומבואמבוליים ורידיים, דמנציה ואי נקיטת שתן.

התוצאות מראות שלטיפול הורמונלי למניעה ראשונית של מצבים כרוניים יש יתרונות מסויימים כמתואר, אך במחיר של עליה בסיכון למצבים חמורים כגון שבץ ואירועים טרומבואמבוליים.

חשוב לציין שהתוצאות מתייחסות לטיפול הניתן כמניעה ראשונית ולא כטיפול סימפטומטי לתסמיני גיל המעבר, אז יש לבצע שיקול קליני שונה של תועלת מול סיכון.

נקודה נוספת שהועלתה בדיון היא תזמון מתן הטיפול ההורמונלי. בשנים האחרונות הועלתה השערה שטיפול הורמונלי מוקדם, בזמן המנפאוזה או מעט אחריה, מפחית סיכון קרדיווסקולרי, סיכון לדמנציה ותמותה, אך הראיות האחרונות אינן תומכות ביתרונות של טיפול מוקדם זה.

JAMA, November 1, 2002

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה