Hepatitis Other

מדד פשוט לאבחון כבד שומני (מתוך הכנס השנתי של EASL)

מחקר חדש מצא כי מדד המורכב מ-5 פרמטרים קלים למדידה, יכול לשמש באופן קליני לזהות חולים עם מחלת כבד שומני. הכלי צריך לשמש בידי רופאים לאבחן מצב זה, שאחרת דורש בדיקת אולטרה-סאונד לאבחון.

לדברי החוקרים, כבד שומני היא מחלת הכבד השכיחה ביותר במדינות מערביות, ולרוב מלווה סינדרום מטבולי. אלגורתים אבחנתי הוצע לרופאים כללים בכדי לסייע להם באבחנה.

גם מומחים שלא היו מעורבים במחקר הסכימו כי NAFLD (NonAlcoholic Fatty Liver Disease) בעיקר היא מחלה חשובה הקשה לזיהוי. NAFLD טומנת בחובה אתגר קשה לרופאים ממספר סיבות ההבדל היחיד בין כבד שומני לא-פרוגרסיבי וכבד שומני פרוגרסיבי (NASH NonAlcoholic SteatoHepatitis) מבוסס על היסטולוגיה, אך חולים עם NAFLD הם לרוב אסימפטומטים כך שלא קל להציע או לקבל הסכמה לפרוצדורות פולשניות.

מרקרים אחרים, דוגמאת ALT אינם מקובלים, וגוף ראיות נרחב מצביע כי מחלת לב פרוגרסיבית עשויה להופיע גם באדם עם רמות אנזימים תקינות. לכן, זמן רב מצפים לדרך לזיהוי מרקרים בדרכים לא-פולשניות. סיבוכים ארוכי טווח של NAFLD כוללים צירוזיס ו-HepatoCellular Carcinoma.

במאמץ לפתח שיטה פשוטה לזיהוי חולים עם מחלת כבד שומני, החוקרים קבעו את הדרגה בה הרגלי שתיה, אנתרופומטריה, ופרמטרים מטבוליים תורמים לסיכון למצב זה בקרב 216 משתתפים עם חשד למחלת כבד, אך ללא זיהום בהפטיטיס B או C, וב-280 ביקורות התואמות במין ובגיל.

כל המשתתפים היו מאותה עיר בצפון איטליה. נוכחות מחלת כבד שומני אושררה ע”י בדיקת אולטרה-סאונד.

BMI והיקף מותניים הם מדדים בלתי-תלויים למחלת כבד שומני באוכלוסיה הכללית, בעוד שצריכת אתנול ורמות ALT אינם פקטורים אמינים. מדד Fatty Liver Index (FLI) הורכב מחמישה פרמטרים מין, GGT, BMI, היקף מותניים וטריגליצרידים. מדד זה יכול לשמש לשלול כבד שומני כאשר ערכו 1.0 או נמוך (Negative Likelihood Ratio = 0.2) ולאשר אבחנה של כבד שומני כאשר המדד גבוה מ-3 (Positive Likelihood Ratio = 4.4). מדד זה פותח לפי מדגם מייצג של האוכלוסיה הכללית בעיר בצפון איטליה.

החוקרים מסכמים כי FLI יכול לשמש לקבוע באילו מקרים יש לבצע בדיקת אולטרה-סאונד לאישרור ו/או ייעוץ לירידה במשקל או שיפור גורמי סיכון קליניים לסיבוכים.

לדברי החוקרים, מדד זה מסייע לרופאים בזיהוי NAFLD, בעיקר בנבדקים בסיכון גבוה, ועשוי לסייע להעלות את המודעות הציבורית ל-NAFLD. המגבלה היחידה שלו היא שאינו יכול לקבוע את סוג מחלת הכבד השומני. נכון להיום, רק ביופסיית כבד יכולה לעשות זאת בצורה אמינה.

EASL 2006: Abstract 676. Presented April 27, 2006.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה