ההשפעה של תוספי וויטמין D על הטיפול התרופתי כנגד זיהום כרוני בנגיף HCV (מתוך J Viral Hepat)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Viral Hepatitis מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי תוספי וויטמין D עשויים להגדיל את ההשפעות של טיפול משולב ב-PEG-IFN/RBV (PEG-Interferon/Ribavirin) בחולים עם זיהום כרוני בנגיף HCV (Hepatitis C Virus) מגנוטיפ 1b.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בחולים עם זיהום כרוני בנגיף HCV קיימת שכיחות מוגברת של חסר וויטמין D, רמז לכך כי תוספי וויטמין D עשויים להגדיל את התועלת של הטיפול התרופתי כנגד הזיהום. לאור זאת, הם ביקשו לבחון את ההשפעות של תוספי וויטמין D על התגובה הנגיפית לטיפול תרופתי בשילוב PEG-IFN/RBV.

מדגם המחקר כלל 84 חולים עם זיהום בנגיף HCV מגנוטיפ 1b, שחולקו באקראי, 42 חולים חולקו לטיפול פומי בתוספי וויטמין D (1,000 IU ליום) ו-42 חולקו לקבוצת ביקורת ללא טיפול בתוספים, משבוע שמונה עד לתום הטיפול ב-PEG-IFN/RBV. תוצא הסיום העיקרי של המחקר היה רמות HCV RNA לא-מדידות לאחר 24 שבועות (תגובה נגיפית).

לאחר 24 שבועות, שיעורי תגובה נגיפית היו גבוהים יותר משמעותית בקבוצת ההתערבות, בהשוואה לקבוצת הביקורת (78.6% לעומת 54.8%, p=0.037) ותופעות הלוואי היו דומות בשתי הקבוצות.

כאשר החולים סווגו לפי פולימורפיזם ב-IL28B (rs8099917), באלו עם גנוטיפ TT תועדו שיעורי תגובה נגיפית גבוהים יותר משמעותית לאחר 24 שבועות, בהשוואה לחולים שלא קיבלו את הטיפול בתוספי וויטמין D (86.2% לעומת 63.3%, p=0.044). למרות שבחולים עם גנוטיפ TG/GG, שהיו יחסית עמידים לטיפול ב-PEG-IFN תועדו שיעורי תגובה נגיפית דומים לאחר 24 שבועות עם תוספי וויטמין D וללא התוספים, הירידה בעומס הנגיפי משבוע 8 עד שבוע 24 הייתה גדולה יותר משמעותית עם טיפול בתוספי וויטמין D, בהשוואה לקבוצת הביקורת.

מניתוח רב-משתנים עלה כי גנוטיפ rs8099917 ותוספי וויטמין D תרמו משמעותית לתגובה הנגיפית לאחר 24 שבועות טיפול. שיעורי תגובה נגיפית ממושכת היו דומים בקבוצת ההתערבות ובקבוצת הביקורת (64.3% לעומת 50%, p=0.19).

החוקרים מסכמים וכותבים כי תוספי וויטמין D עשויים להגביר את ההשפעות של PEG-IFN/RBV בחולים עם זיהום כרוני בנגיף HCV מגנוטיפ 1b.

J Viral Hepat. 2014;21(5):348-356

לידיעה במדסקייפ

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

היסטוריה של מחלות אוטואימוניות והסיכון להיארעות סוכרת מסוג 1 במתבגרים

היסטוריה של מחלות אוטואימוניות והסיכון להיארעות סוכרת מסוג 1 במתבגרים

מקור: Diabetes Care
מערכת האתר
מערכת האתר
אין תגובות|18/11/2025

במאמר מדווחים פרופ’ גלעד טוויג ושותפיו מהמרכז הרפואי בשיבא על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי תחלואה אוטואימונית מאוחרת בגיל ההתבגרות מלווה בסיכון מוגבר לסוכרת מסוג 1 בבגרות בשני המינים, בפרט באלו עם מחלה אוטואימונית של בלוטת התריס ומחלת צליאק

מעכב JAK מול אנטגוניסט TNF; איזה בטוח יותר עבור מטופלים עם מחלות דלקתיות מתווכות־חיסון?

מעכב JAK מול אנטגוניסט TNF; איזה בטוח יותר עבור מטופלים עם מחלות דלקתיות מתווכות־חיסון?

מקור: JAMA Network Open
פרופ' שחף שיבר
פרופ' שחף שיבר
אין תגובות|16/09/2025

מטא־אנליזה הראתה כי אין הבדל מובהק בין שימוש במעכבי JAK לבין שימוש באנטגוניסטים של TNF מבחינת הסיכון לזיהומים חמורים או לממאירויות בקרב מטופלים עם מחלות דלקתיות מתווכות־חיסון (IMIDs)

דימום ממערכת העיכול התחתונה (JAMA)

דימום ממערכת העיכול התחתונה (JAMA)

מערכת האתר
מערכת האתר
אין תגובות|01/07/2024

דימום ממערכת העיכול התחתונה, המוגדר כהמטוֹכזיה, מהווה חמישית מכלל המקרים של דימום במערכת העיכול בקרב חולים הזקוקים לאשפוז בבית חולים. מאמר סקירה זה הוא סיכום של ההנחיות הקליניות של JAMA שפורסמו באפריל 2024.
מתוך הגליון הראשון של מגזין הג’ורנאל קלאב המשולב.

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן