Hematology Other

גורמי סיכון להופעה מוקדמת של מנופאוזה לאחר השתלת מח עצם (Eur J Haematol)

במאמר שפורסם בכתב העת European Journal of Hematology מדווחים חוקרים מקוריאה על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי מינון גבוה יותר של Busulfan במשטרי הכנה לקראת השתלת מח עצם הינו גורם הסיכון המשמעותי ביותר להופעת מנופאוזה מוקדמת לאחר השתלת מח עצם.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי השתלת מח עצם אלוגנאית הינה האפשרות היחידה לטיפול במטרת ריפוי במרבית הממאירויות ההמטולוגיות. עם זאת, השתלת מח עצם עשויה להוביל להופעת מנופאוזה מוקדמת ומגוון סיבוכים בנשים לפני-מנופאוזה. לאור זאת, הם השלימו את המחקר הנוכחי במטרה לבחון גורמי סיכון המנבאים הופעת מנופאוזה מוקדמת ואת ההשלכות הקליניות בקרב נשים ששרדו לאחר השתלת מח עצם.

המחקר הרטרוספקטיבי כלל 30 נשים מבוגרות (גיל חציוני של 41.6 שנים) שעברו השתלת מח עצם לפני מנופאוזה בין 2015 ועד 2018. החוקרים הוציאו מהמחקר נשים לאחר השתלת מח עצם אוטולוגית, חולות עם הישנות מחלה, או נשים שהלכו לעולמם מכל-סיבה בתוך שנתיים מהשתלת מח עצם.

מהנתונים עולה כי מנופאוזה לאחר השתלת מח עצם תועדה ב-90% ממשטרי טיפול מיאלו-אבלטיביים וב-55% ממשטרי טיפול בעצימות-מופחתת (P=0.101).

מניתוח רב-משתני עלה כי הסיכון למנופאוזה לאחר השתלת מח עצם היה גבוה פי 21 עם טיפול מיאלו-אבלטיביים שכללו ארבעה ימי טיפול ב-Busulfan (p=0.16) וגבוה פי 9.3 במשטרי טיפול בעצימות-מופחתת שכללו 2-3 ימי טיפול ב-Busulfan (p=0.33), בהשוואה למשטרי טיפול שלא כללו Busulfan.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לאור ממצאי המחקר הנוכחי, יש מקום לבחון את משטרי טיפול הכנה לקראת השתלת מח עצם ולהשלים ייעוץ פוריות מותאם אישית לפני השתלת מח עצם בנשים לפני-מנופאוזה.

Eur J Haematol. 2023 Jun 12

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה