Hematology Other

מגפת הקורונה השפיעה לרעה על היבטים רבים של הטיפול במחלות סרטן (מתוך אתר MedRxiv)

קורונה

מנתונים שפורסמו באתר MedRxiv וטרם עברו סיקור עמיתים עולה כי מגפת הקורונה השפיעה לרעה על האבחנה, בדיקות סקר והטיפולים כנגד מחלות ממאירות, כמו גם על המצב הפסיכו-סוציאלי של החולים, כולל עליה בתסמיני דיכאון והפרעת דחק בתר חבלתית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לאורך תקופת המגפה פורסמו דיווחים על הפרעות בבדיקות סקר, טיפולים ואבחנות, כמו גם השפעה שלילית על המצב הפסיכו-סוציאלי. במחקר הנוכחי הם ביקשו להשלים סקירה שיטתית להערכת העדויות בנושא ולבחון כיצד המגפה פגעה בהיבטים שונים של הטיפול במחלות סרטן.

החוקרים השלימו סקירה מקיפה של 45 סקירות שיטתיות של מחקרים שפורסמו לפני 29 בנובמבר, 2022, אשר בחנו את ההיבטים השונים של הטיפול בסרטן במהלך מגפת הקורונה.

מבין 45 הסקירות השיטתיות שנכללו בסקירת העל הנוכחית, 13 דיווחו על עיכובים וביטולי טיפול כנגד ממאירות, אשר היו בולטים במיוחד בתקופת הסגרים. מחקר אחד מצא כי מחסור בטיפולים, עיכובים והפרעות במתן הטיפול היו נפוצים יותר במדינות בעלות הכנסה נמוכה או בינונית.

החוקרים מדווחים כי 11 סקירות דיווחו על בדיקות סקר למחלות ממאירות. מהנתונים עולה כי חלה ירידה בשיעורי בדיקות סקר לכלל המחלות הממאירות. הירידה הבולטת ביותר נגעה לבדיקות סקר לסרטן צוואר הרחם (51%), אם כי נרשמה עוד ירידה בבדיקות סקר לסרטן מעי גס ורקטום (43%) וסרטן שד (44%).

שינויים בטיפול דווחו ב-11 סקירות, בפרט צמצום תכנית טיפול. לדוגמא, מחקר אחד דיווח על שינויים בתכנית הטיפול בקרב לשני-שליש מהמרכזים.

בתריסר סקירות דווח כי המגפה השפיעה לרעה על המצב הפסיכו-סוציאלי של החולים ושל אלו ששרדו את המחלה הממארת. תסמיני הפרעת דחק בתר-חבלתית עלו בהיקף של 27%, תסמיני דיכאון עלו ב-37% והפחד מפני התקדמות ממאירות עלה ב-68%.

הסקירות דיווחו באופן עקבי על ירידה באבחנות מקרים חדשים של מחלות סרטן במהלך המגפה. במדינות בהן היה שימוש באמצעי הסגרים תועדה הירידה הגדולה ביותר בשיעורי אבחנה של מקרים חדשים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי הסקירה הנוכחית מעידים כי מגפת הקורונה השפיעה לרעה על מרבית ההיבטים של הטיפול האונקולוגי, החל מבדיקות סקר לממאירויות שונות, שיעורי אבחנת מקרים חדשים של מחלות סרטן ותוכניות הטיפול בחולים אלו.

 

מתוך אתר MedRxiv

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה