Hematology Other

ירידה חדה במקרי תמותה עקב מחלות ממאירות בארצות הברית (CA Cancer J Clin)

שיעורי התמותה עקב מחלות ממאירות מצויים במגמת ירידה מתמשכת משנת 1991, אז נרשם שיא בשיעורי התמותה עקב מחלות ממאירות, כאשר עד שנת 2017 נרשמה ירידה כוללת של 27% בשיעורי התמותה עקב ממאירות. לפי הדו”ח מטעם ה-American Cancer Society, הירידה הנ”ל נובעת בעיקר מהתקדמות במאמצים כנגד סרטן ריאות, כולל המאבק נגד עישון והתקדמות בטיפול בממאירות.

החדשות הגדולות הן כי למרות האטת התקדמות עם גורמים מובילים אחרים לתמותה, שיעורי התמותה עקב ממאירות אינם רק ממשיכים לרדת, אלא הדגימו את הירידה הגדולה ביותר לאורך שנה אחת בין 2016 ל-2017.

הירידה הגדולה בשיעורי התמותה עקב ממאירות בארצות הברית נובעת בעיקר מירידה בתמותה משנית לארבע הממאירויות המובילות בארצות הברית כיום: סרטן ריאות, שד, מעי גס ורקטום וסרטן ערמונית.

לדוגמא, נכון לשנת 2017, שיעורי התמותה עקב סרטן ריאות ירדו בלמעלה מ-50% בגברים מאז שנת 1990 וב-26% בנשים מאז שנת 2002. אעפ”י כן, סרטן ריאות אחראי ליותר מקרי תמותה מסרטן שד, סרטן מעי גס ורקטום וסרטן ערמונית יחדיו והינו הגורם המוביל לתמותה עקב ממאירות בגברים ונשים כיום.

התמותה עקב סרטן שד בנשים ירדה בהיקף של 40% מהשיעורים שתועדו בשנת 1989 ושיעורי התמותה עקב סרטן ערמונית ירדו בהיקף של 52% משנת 1993.

הירידה בשיעורי התמותה עקב סרטן מעי גס ורקטום הייתה בהיקף דומה, עם ירידה של 53% בקרב גברים משנת 1980 וירידה של 57% בקרב נשים משנת 1969.

הירידה לאחרונה בשיעורי התמותה הייתה אף מהירה יותר במקרים של מלנומה של העור, ממצאים המשקפים ככל הנראה את שיפור ההישרדות של החולים לאור הטיפולים החדשים המבטיחים כנגד מחלה גרורתית. עם זאת, מגמה זו לא תועדה בגברים מתחת לגיל 65 שנים שהתגוררו באזורים עניים של המדינה, בהם לא תועדה ירידה בתמותה עקב מלנומה לאחר אישור התרופות החדשות לממאירות.

לפי הדו”ח העדכני, כ-1.8 מיליון מקרים חדשים של מחלות ממאירות צפויים בשנת 2020, כאשר כ-606,520 אמריקאים צפויים למות עקב ממאירות בשנה זו. נתונים אלו אינם כוללים מקרים חדשים של DCIS בנשים או מקרים של Melanoma In Situ.

בקרב גברים, שיעורי ההיארעות הכוללים של ממאירות ירדו במהירות בין 2007 ועד 2014, לאחר מכן התייצבו עד שנת 2016, עדות לירידה האיטית יותר בהיארעות סרטן מעי גס ורקטום בגברים והתייצבות שיעורי סרטן ערמונית. בנשים, שיעורי ההיארעות הכוללים של מחלות ממאירות נותרו די יציבים במהלך העשורים האחרונים.

מהערכת כלל הממאירויות יחדיו, שיעורי ההישרדות היחסית לאחר חמש שנים באלו שאובחנו עם מחלה ממארת בין 2009 ו-2015 עמדו על 67%. כאשר כוללים ממאירויות בכל שלב, ההישרדות הגבוהה ביותר הינה בחולים עם סרטן ערמונית (98%), מלנומה של העור (92%) וסרטן שד בנשים (90%) וההישרדות הנמוכה ביותר הינה עם סרטן לבלב (9%), כבד (18%), ריאות (19%) וסרטן וושט (20%).

CA Cancer J Clin. Published online January 8, 2020

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה