Hematology Other

האם יש תועלת אמיתית לטיפול ב-Bevacizumab כנגד ממאירויות שונות? (J Clin Oncol)

במכתב לעורך שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Oncology דנים מומחים מאוסטרליה בתועלת האמיתית של הטיפול ב- Bevacizumab(אווסטין) כנגד ממאירויות שונות. התרופה מאושרת לטיפול בשישה סוגים שונים של גידולים, אך מרבית האישורים הללו מבוססים על שיפור הישרדות ללא-התקדמות מחלה ולא על שיפור ההישרדות הכוללת.

הכותבים מסבירים כי טיפול ב- Bevacizumab לא הביא לשיפור הישרדות כללית בחולים עם סרטן לבלב גרורתי, סרטן כליות גרורתי, סרטן קיבה גרורתי, גליובלסטומה, סרטן ריאות מסוג NSCLC (Non-Small Cell Lung Cancer) ובחמישה מבין שבעה מחקרים להערכת הטיפול כנגד סרטן מעי גס ורקטום. שני היוצאים מן הכלל כוללים ממאירות גרורתית של צוואר הרחם ומזותליומה פלאורלית לא-נתיחה בהן הודגמה תועלת מבחינת ההישרדות הכוללת.

כל חמשת המחקרים הגדולים להערכת טיפול המבוסס על Bevacizumab  כנגד סרטן שד גרורתי דיווחו כי לא חלה עליה משמעותית בהישרדות הכללית. בגברים עם סרטן ערמונית גרורתי ועמיד לסירוס, המחקר האקראי הרלבנטי היחיד של Bevacizumab לא הדגים יתרון לתרופה בהערכת ההישרדות הכוללת.

טיפול המבוסס על Bevacizumab לא הוביל לשיפור הישרדות כללית ב-9 מבין 11 התוויות, אך אעפ”י כן, עדיין מדובר בטיפול המצוי בשימוש נרחב, כאשר מאז אישור התרופה בשנת 2004 הושקעו למעלה מ-50 מיליארד דולרים לרכישת התרופה בלבד.

פרסומים אחרונים אודות התועלת של Bevacizumab כנגד סרטן שחלות העידו כי תוספת Bevacizumab לא השפיעה על חציון משך ההישרדות של נשים עם ממאירות בשלב III או IV שלא הייתה נתיחה במלואה וטופלה באמצעות כימותרפיה. נתונים אלו עלו בקנה אחד עם מחקרים קודמים והעידו כי טיפול המבוסס על Bevacizumab כנגד סרטן שחלות אינו מוביל להארכת תוחלת החיים.

במכתב לעורך טוענים הכותבים כי לאור העדויות הקליניות והקדם-קליניות שהציגו במאמר, הם אינם רואים הצדקה להשלמת מחקרים אקראיים גדולים נוספים להערכת תוצאות הטיפול בתשע הממאירויות הגרורתיות שהוזכרו לעיל, לאור העדר תועלת מבחינת הישרדות כללית עם Bevacizumab לצד הרעילות הקלינית של הטיפול. יתרה מזאת, לאור העובדה שניתוח, כימותרפיה וטיפול קרינתי מפחיתים כולם את נטל הגידול, בחינת גישות חדשות בתחום האימונותרפיה וטיפול קרינתי מותאם אישית מהווים נושאים בוערים יותר.

לסיום, הכותבים מסיימים בשאלה אם הגיעה העת לזנוח את מדד הישרדות ללא-התקדמות בתחום האונקולוגיה ולהתבסס על תוצא ההישרדות הכללית, כאשר הדבר אפשרי.

J Clin Oncol. Published online November 7, 2019

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה