Hematology Other

האם ניתן ליישם בפועל תכנית שיקום לפני טיפול לממאירות? (BMJ)

במאמר מערכת שפורסם בכתב העת BMJ דנים מומחים בנושא תכנית שיקום לפני התחלת טיפול אונקולוגי בחולים עם מחלות ממאירות. תכנית זו לאחר אבחנת ממאירות נועדה להביא לאופטימיזציה של מצב המטופל בתקווה שיהיה עמיד יותר לאורך המסע.

בבריטניה פורסם בחודש שעבר דו”ח בשיתוף ה-National Institute for Health Research, אשר בחן לאורך 86 עמודים את נושא פעילות גופנית, אימון גופני, תזונה ותמיכה פסיכולוגית בחולי סרטן הניצבים בפני טיפול ניתוחי, כימותרפי ו/או קרינתי. עם זאת, עולה השאלה עד כמה מציאותית גישת טיפול זו.

אחד החששות העיקריים בנושא נוגע לעומס מידע. חולה שרק עתה התבשר על אבחנה של ממאירות צפוי להיות טרוד ומודאג, אפילו במצב טראומה, מציינים הכותבים ולכן עשוי להיות במצב שאינו מאפשר לו לקבל מידע אודות תכנית שיקום לפני טיפול בנוסף למידע אודות הממאירות והטיפולים האפשריים.

החולים מקבלים כל-כך הרבה מידע עם קבלת האבחנה וכן נדרשים לקבל החלטות רבות. בנוסף, במידה והמידע מועבר בצורה לא טובה, קיים הסיכון מפני האשמת המטופל בהתפתחות הממאירות, דבר העלול לפגוע ביחסים של המטופל עם מערכת הבריאות.

בנוסף, המרכיבים המרכזיים של גישת השיקום, המתמקדת בתזונה, פעילות גופנית, איזון גליקמי ועישון, הינם פחות יעילים באוכלוסיות מעוטות יכולת, דבר העלול ליצור פערים ואי-שוויון בטיפול בחולי סרטן. על-מנת להביא להבדל הגדול ביותר, חשוב להבטיח כי מגיעים לאוכלוסיות בשוליים ולאלו בהן יישום המרכיבים צפוי להיות המאתגר ביותר.

בארצות הברית פורסמו המלצות לתכנית שיקום לחולי סרטן בשנת 2016. ההמלצות נגעו ברעיון של תכנית שיקום לפני טיפול לממאירות בכלל החולים ולא רק בחולים לפני התערבות ניתוחית. המומחים האמינו כי תכנית מגוונת היא הטובה ביותר וקבעו עשר המלצות בנושא זה. הם הדגישו כי תכנית זו אינה זמינה בכל מקום ויש להקפיד על יישום נכון של ההתערבות, בדומה לכל טיפול רפואי אחר.

עוד מציינים המומחים כי לא ניתן להתבסס על גישה אחת המתאימה לכלל החולים. חשוב להקפיד כי התכנית תיושם בעיקר במקרים בהם צפויה להביא לתועלת הרבה ביותר.

BMJ. Published August 14, 2019

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה