Hematology Other

היעילות והסבילות של טיפול ארוך-טווח ב-Imatinib בחולים עם גידולי GIST (מתוך JAMA Oncol)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Oncology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים עם גידול GIST (Gastrointestinal Stromal Tumor), עם טיפול אדג’וונטי ב- Imatinib(גליבק) לאורך חמש שנים לא תועדו מקרים של מוטאציות רגישות לטיפול או הישנות מחלה. בקרב חולים עם הישנות המחלה, זו תועדה בתוך שנתיים מהפסקת הטיפול ב- Imatinib. כמחצית מהחולים הפסיקו את הטיפול בשלב מוקדם, בעיקר בעקבות בחירת המטופלים.

מטרת המחקר הייתה לקבוע את סבילות ויעילות טיפול אדג’וונטי ב- Imatinibכנגד GIST ראשוני לאורך חמש שנים. מדובר במחקר פרוספקטיבי, בשלב 2 (PERSIST-5), שכלל מבוגרים עם GIST ראשוני (עם ביטוי KIT), אשר טופלו ב-21 מרכזים בארצות הברית והשלימו כריתה מלאה מאקרוסקופית והיו בסיכון בינוני או גבוה להישנות. המשתתפים טופלו ב- Imatinib במינון 400 מ”ג, פעם ביום, אשר ניתן פומית למשך חמש שנים או עד הפסקת הטיפול בשל התקדמות או אי-סבילות הטיפול. התוצא העיקרי היה הישרדות ללא-הישנות ותוצא הסיום המשני היה הישרדות כוללת.

מבין 91 חולים שנכללו במחקר, 53% היו גברים (גיל חציוני של 60 שנים). חציון גודל הגידול עמד על 6.5 סנטימטרים. חציון משך הטיפול עמד על 55.1 חודשים; 46 חולים (51%) השלימו חמש שנות טיפול ב-Imatinib.

השיעור המשוער של הישרדות ללא-הישנות עמד על 90% ושיעורי ההישרדות הכוללים עמדו על 95%. הישנות המחלה תועדה בשבעה חולים: בחולה אחד תועדה הישנות בזמן טיפול ב- Imatinib(מוטאציית PDFRA D842V) והוא הלך לעולמו; בשישה חולים תועדה הישנות לאחר הפסקת Imatinib. עוד תועדו שני מקרי תמותה נוספים, אשר לא היו קשורים לטיפול או להתקדמות המחלה.

החוקרים מדווחים כי 45 חולים (49%) הפסיקו את הטיפול התרופתי מוקדם בשל בחירת החולה (21%), אירועים חריגים (16%), או מסיבה אחרת (12%). כל 91 החולים פיתחו לפחות אירוע חריג אחד, כאשר 17 חולים (19%) פיתחו אירועים חריגים בדרגה 3 או 4.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר המדגישים את חשיבות ניטור קליני הדוק אחר חולים עם GIST, המטופלים ב- Imatinib.

JAMA Oncol. Published online November 1, 2018

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה