Hematology Other

טיפול בתרופות ממשפחת Checkpoint Inhibitors עשוי להוביל להתפתחות מחלות רקמת חיבור (Ann Rheum Dis)

במכתב שפורסם בכתב העת Annals of the Rheumatic Diseases מדווחים מומחים לראשונה כי טיפול בתרופות ממשפחת Checkpoint Inhibitors נקשר עם מקרים של הופעה חדשה של מחלות רקמת חיבור.

החוקרים מדווחים כי אמנם מדובר בתופעה לא-נפוצה, אך זו מדגישה את הצורך בשיתוף פעולה הדוק בין אונקולוגים ורופאים בהתמחויות אחרות בטיפול בחולים אלו.

להערכת הכותבים, שכיחות מחלות רקמת חיבור בחולי סרטן תחת טיפול זה נעה סביב 0.7%. הערכה זו מבוססת על מאגר פרוספקטיבי של חולים שנערך בצרפת.

צוות החוקרים מדווח על ארבעה מקרים שהתפתחות בקרב 447 מטופלים במאגר. באופן ספציפי, תועדו שני מקרים של תסמונת שיוגרן שנקשרו עם טיפול במעכבי PD1 ומקרה אחד של וסקוליטיס על-רקע קריוגלובולינמיה כסיבוך של תמונה חשודה לתסמונת שיוגרן בחולה שטופלו במעכב PDL1. בנוסף, תועד מקרה של ANA-Positive Myositis בחולה שנטל מעכב PD-L1. 

מחלות רקמת חיבור לא דווחו בעבר בחולים שטופלו במעכבי PD1/PDL1. הנתונים החדשים הינם חלק ממאמץ מתמשך לזיהוי, תיעוד וניהול תופעות לוואי של טיפול אימוני, הנובעות מתרופות ממשפחת Checkpoint Inhibitors.

בניתוח הנתונים הנוכחי נכללו ארבעה חולים עם מחלות רקמת חיבור, כאשר אף אחד מהם לא הציג תסמינים לפני התחלת הטיפול ב-Checkpoint Inhibitors. כל החולים אובחנו עם מחלה גרורתית. בשלושה מקרים היה מדובר בנשים, שני מטופלים נטלו מעכבי PD1 ושניים נטלו מעכבי PD-L1.

מרווח הזמן הממוצע מהעירוי הראשון של התרופה ועד התסמין הראשון של מחלת רקמת חיבור עמד על 60 ימים. מרווח הזמן הממוצע בין הופעת התסמין הראשון והאבחנה של מחלת רקמת חיבור עמד על 40 ימים. התרופה הופסקה בשלושה מקרים ושני חולים טופלו בהמשך בסטרואידים.

Ann Rheum Dis. Published online February 27, 2017

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה