Hematology Other

הערכת היקף השימוש בתרופות נוגדות בחילה בחולי סרטן בסיכון נמוך לבחילות והקאות על-רקע טיפול כימותרפי (JAMA Oncology)

מתוצאות מחקר חדש שבחנו את השפעת המלצות Choosing Wisely עולה כי נוגדי-בחילה משמשים יתר על המידה לטיפול בחולי סרטן תחת טיפול כימותרפי, כאשר שימוש מופרז זה מוביל להוצאות מיותרות על רקע טיפול כימותרפי.

באופן ספציפי, הסדרה השניה של המלצות Choosing Wisely מטעם ה-ASCO (American Society of Clinical Oncology) משנת 2013 יצאה כנגד שימוש-יתר בנוגדי בחילה בחולים בסיכון נמוך לבחילות והקאות על-רקע כימותרפיה. ההמלצה קבעה מפורשות כי על רופאים להימנע ממתן נוגדי-בחילה המיועדים לשימוש תחת משטרי טיפול בסיכון גבוה לבחילות והקאות.

החוקרים התבססו על נתוני Medicare ואספו נתוני תביעות מ-678,220 חולים תחת טיפול כימותרפי לפני ואחרי 29 באוקטובר, 2013, מועד פרסום הנחיות Choosing Wisely.

מהנתונים עולה כי השימוש הגבוה ביותר בנוגדי-בחילות תועד עם טיפול תוך-ורידי בכימותרפיה בעלת סיכון גבוה-עד-בינוני להופעת בחילות והקאות (48.6%, 329,615 חולים), לאחר מכן טיפול פומי בעל סיכון נמוך-עד-מינימאלי (20%, 135,644 חולים).

שיעורי שימוש-יתר בטיפול נוגד-בחילה עמדו על 24.1% (163,451 משתתפים), אך שיעורים אלו השתנו לפי קבוצת הסיכון לבחילות/הקאות על-רקע כימותרפיה, כמו גם מקור שימוש-יתר בנוגדי בחילה.

עוד עולה מהנתונים כי רבע מהחולים תחת טיפול תוך-ורידי בכימותרפיה בעלת סיכון מינימאלי קיבלו טיפול נוגד-בחילה האופייני למשטר טיפול בסיכון גבוה יותר. בתת-קבוצה זו, 15.2% טופלו באנטגוניסטים לקולטן לסרטונין ו-16.7% טופלו בקורטיקוסטרואידים.

בהשוואה למצב לפני ההמלצות האמורות, הסיכוי לטיפול-יתר בנוגדי-בחילה היה נמוך ב-7% במהלך ששת החודשים לאחר ההנחיות, אך ירידה זו הייתה זמנית והסיכויים לשימוש-יתר בנוגדי-בחילה היו גבוהים יותר ב-7.4% לאחר שישה חודשים. שימוש-יתר בנוגדי-בחילה בעקבות טיפול כימותרפי תוך-ורידי בסיכון נמוך לבחילות/הקאות המשיך לרדת שישה חודשים לאחר ההנחיות.

שימוש-יתר בנוגדי-בחילה לווה בעלויות גבוהות יותר והפחתת שימוש-יתר זה עשויה הייתה יכולה לממן 6.1% מעלויות הטיפול הכימותרפי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי שימוש-יתר בתרופות נוגדות-בחילה הוא נפוץ ומוביל להוצאות מיותרות על-רקע טיפול כימותרפי. ירידה קצרת-טווח בשימוש-יתר בנוגדי בחילה הופיעה בעקבות פרסום ההנחיות העדכניות, אך ירידה ממושכת תועדה רק בקבוצת סיכון אחת.

JAMA Oncology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה