Hematology Other

התועלת של טיפול פליאטיבי בחולים לאחר השתלת תאי גזע (מתוך כנס ה-PCOS)

מתוצאות מחקר חדש, שהוצגו במהלך כנס ה-Palliative Care in Oncology Symposium, עולה כי אעפ”י שטיפול פליאטיבי אופייני למחלה סופנית, טיפול זה עשוי לשפר את התוצאות בחולים תחת טיפול במטרת ריפוי. בקרב חולים לאחר השתלת אוטולוגית או אלוגנאית של תאי גזע, טיפול פליאטיבי הוביל לשיפור התוצאות והפחתה ניכרת בתחלואה על-רקע השתלת תאי גזע.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את ההשפעה של התערבות טיפול פליאטיבי באשפוז על איכות החיים של החולים, נטל התסמינים ומצב רוח במהלך אשפוז לצורך השתלה ושלושה חודשים לאחר ההשתלה.

מדגם המחקר כלל 160 חולים עם ממאירות המטולוגית, שהיו מיועדים להשתלת תאי גזע אוטולוגית או אלוגנאית ואושפזו להתערבות טיפול פליאטיבי באשפוז (81 חולים) ששולב עם טיפול במושתלים. התוצאים בחולים אלו נבחנו אל מול חולים תחת טיפול סטנדרטי בלבד (79 חולים).

מרבית החולים אובחנו עם תסמונת מיאלודיסלפלסטית או AML (Acute Myeloid Leukemia). חולים אחרים אובחנו עם לימפומה או מיאלומה נפוצה.  כמחצית מכלל החולים השלימו השתלת תאי גזע אוטולוגית.

משתתפים שחולקו באקראי לטיפול פליאטיבי ביקרו לפחות פעמיים בשבוע אצל רופא מומחה לטיפול פליאטיבי במהלך אשפוז; אלו שחולקו לטיפול סטנדרטי בלבד יכלו גם לבקש טיפול פליאטיבי.  תוצא הסיום העיקרי התמקד בשבוע השני, נקודת הזמן בה החולים חוו את נטל התסמינים הגדול ביותר וההידרדרות החמורה ביותר באיכות החיים.

החוקרים מצאו כי בשבוע השני לאשפוז, ההתערבות הובילה לשיפור מובהק סטטיסטית באיכות החיים, דיכאון, חרדה ונטל תסמינים. שלושה חודשים לאחר ההשתלה, ההתערבות הובילה לשיפור משמעותי באיכות החיים, דיכאון ותסמיני דחק בתר-חבלתית.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים להערכת התערבויות טיפול פליאטיבי המותאמות לצרכיי חולים עם ממאירויות המטולוגיות.

מתוך כנס ה-PCOS

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה