Hematology Other

מקומה של מריחואנה רפואית בטיפול בחולי סרטן (JAMA Oncol)

מריחואנה רפואית

מריחואנה רפואית עשויה לסייע רבות בטיפול בחולי סרטן, שכן הטיפול עשוי להקל על בחילות והקאות עמידות לטיפול משנית לכימותרפיה, להקל על כאב ממאיר עמיד לטיפול וכן לסייע כטיפול נגד הגידול, כך עולה מתוצאות סקירה חדשה, שפורסמו בכתב העת JAMA Oncology.

מאחר ומרבית העדויות אודות תוצאות טיפול במריחואנה רפואית מבוססות על מחקרים קטנים ומחקרים בבעלי חיים, החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים בנושא ומהססים בכל הנוגע להמלצה על עישון מריחואנה כטיפול קו-ראשון נגד בחילות. הם גם לא ממליצים על מריחואנה כטיפול קו-ראשון לשיכוך כאבים או כטיפול נוגד-גידול.

לאור העדר עדויות בנושא, ה-National Comprehensive Cancer Network Clinical Practice Guidelines in Oncology אינם ממליצים על מריחואנה לטיפול בבחילות והקאות על-רקע טיפול כימותרפי.

לאור העדר הנתונים בנוגע לעישון קנאביס כצורת טיפול, הנ”ל אינו מומלץ כטיפול נוגד-בחילה קו-ראשון.

מחקרים קליניים להערכת התכונות משככות הכאבים של קנבינואידים בחולי סרטן היו מוגבלים בשל גדלי מדגם קטנים, אך תמכו בהשפעות משככות כאבים של THC וקנבינואידים, גם בכאב עמיד לטיפול באופיואידים.

מאחר וכל מחקר התבסס על תכשירים שונים של קנאביס או THC, אין די עדויות בכדי להמליץ על קנאביס או THC כטיפול קו-ראשון להקלה על כאב על-רקע ממאירות, אך התוצאות מצביעות על תועלת כתוספת טיפול.

בהשוואה למשככי כאבים אחרים, פרופיל הבטיחות של קנבינואידים נוטה לטובה. בעוד שמחקרים הציעו כי THC עשוי להוביל לטשטוש יותר מקודאין, THC אינו מלווה בדיכוי נשימתי.

יש נתונים המעידים כי THC עשוי לשחק תפקיד כנגד הגידול ולמנוע גרורות, אך מרבית המחקרים בנושא נערכו בחיות. שני מחקרים קליניים בוחנים את הפעילות כנגד-גידול של קנאביס בבני אדם: מחקר בטיחות להשוואת Nabiximols מול פלסבו במקרים של הישנות גליובלסטומה ומחקר להערכת קנבינואידול טהור כטיפול יחיד לגידולים סולידיים.

כיום אין עדויות מספקות בכדי להמליץ על קנאביס או THC כטיפול נגד-גידול מחוץ לתנאי מחקר.

מריחואנה מלווה בסיכון נמוך למינון-יתר, כאשר ממחקרים בבעלי חיים עולה כי מינון קטלני של קנבינואידים כולל עישון של כ-680 ק”ג ב-15 דקות. תלות בקנבינואידים מדווחת ב-9% מהמטופלים לטווח-ארוך, הרבה פחות משיעורי התמכרות להרואין, קוקאין, אלכוהול ונוגדי-חרדה.

JAMA Oncol. 2016;2:670-675

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה