Hematology Other

טיפול כימותרפי פליאטיבי עשוי לפגוע באיכות החיים של חולים הנוטים למות (JAMA Oncol)

חולים עם ממאירות בשלב סופני מטופלים לעיתים קרובות בתרופות כימותרפיות, בהנחה כי אלו יובילו לשיפור איכות החיים או אף להאריך את הישרדות החולים. עם זאת, מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Oncology עולה כי ההיפך הוא הנכון.

מדגם המחקר כלל 661 חולים עם ממאירות גרורתית מתקדמת, מתוכם כמחצית (312 חולים) קיבלו לפחות מנה אחת של כימותרפיה כטיפול פליאטיבי. החוקרים מצאו כי הטיפול הכימותרפי לא הביא לשיפור איכות החיים של המטופלים, ולמעשה, אף פגע באיכות החיים. כמו כן, לא תועדה תועלת מבחינת ההישרדות הכוללת.

מדגם המחקר כלל 661 חולים עם ממאירות בשלב סופני בין ספטמבר 2002 ועד פברואר 2008. 312 החולים שטופלו בלפחות טיפול כימותרפי אחד היו במעקב פרוספקטיבי עד למותם.

החוקרים מדווחים כי החולים שקיבלו טיפול כימותרפי היו צעירים יותר (56.3 לעומת 61, p=0.001), משכילים יותר (13.1 שנים לעומת 11.6 שנים, P=0.001), עם מדדי תחלואה נמוכים יותר (מדד Chalrson Comorbidity Index, 8.3 לעומת 9.0, p=0.02), עם מדדי תפקוד טובים יותר (מדד ECOG של 1.6 לעומת 2.0, p<0.001).

הסיכון לתמותה לא נקשר באופן משמעותי עם טיפול כימותרפי לאחר תקנון לאתר הגיוס והמצב התפקודי הבסיסי. הטיפול  הכימותרפי ניתן לחולים במצב תפקודי טוב לווה באיכות חיים נמוכה יותר בחולים הנוטים למות (יחס סיכויים של 0.35, סיכון יחסי של 0.64).

בחולים עם מצב תפקודי בינוני (מדד ECOG של 2) או גרוע (מדד ECOG של 3) בתחילת הדרך, החוקרים מצאו כי טיפול כימותרפי לא הביא לשיפור איכות החיים בשבועות האחרונים לחייהם.

JAMA Oncol. Published online July 23, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה