Hematology Other

מטופלים רבים ששרדו ממאירות חוששים מפני הישנות (מתוך כנס ה-ESTRO)

מנתונים חדשים שהוצגו במהלך כנס ה-ESTRO (European Society for Radiotherapy and Oncology) עולה כי עד 13% מהמטופלים ששרדו מחלה ממארת סובלים מפחד בדרגה בינונית-עד-חמורה מפני הישנות הממאירות, ללא תלות בפרוגנוזה או בזמן שחלף ממועד האבחנה.

מדובר במחקר חתך להערכת נתונים אודות 6,507 מטופלים ששרדו מחלות ממאירות משישה מאגרים שונים בגרמניה. משתתפים אלו אובחנו עם ממאירות בין 1994-2004 ובעת המחקר חלפו בממוצע שמונה שנים מהאבחנה. מרביתם היו מבוגרים יותר העת האבחנ (70% היו בגילאי 65 שנים ומעלה) ואובחנו עם סרטן שד (44%), סרטן מעי גס ורקטום (20%) או סרטן ערמונית (36%).

כמחצית מהמשתתפים (52%) היו נשים ו-47% עם למעלה מעשר שנות השכלה.

בעוד שפחד בינוני-עד-חמור מפני הישנות ממאירות, כפי שנקבע לפי שאלון Fear of Progression Questionnaire תועד ב-13% מהמשתתפים במחקר, השכיחות השתנתה בין קבוצות שונות. נראה כי באלו ששרדו סרטן שד החשש הכבד ביותר מפני הישנות, כאשר 17% מהנשים ששרדו סרטן שד סבלו מפחד בינוני-עד-חמור מפני הישנות, בהשוואה ל-12# ו-8% מאלו עם סרטן מעי גס ורקטום ואלו עם סרטן ערמונית.

מניתוח רב-משתנים עלה כי ההבדלים הללו לא היו קשורים לממאירות עצמה, אלא למגדר, כאשר בנשים הפחד היה משמעותי יותר בהשוואה לגברים (יחס סיכויים של 3.49). מבין אלו ששרדו ממאירות של המעי הגס והרקטום, 18% מהנשים סבלו מפחד בדרגה בינונית-עד-חמורה, זאת בהשוואה ל-8% מהגברים.

גיל מתחת ל-55 שנים זוהה כגורם סיכון נוסף לחשש מהישנות (יחס סיכויים של 3.32), כמו גם גילאי 55-60 שנים. גורמי סיכון אחרים כללו פחות מעשר שנות השכלה (יחס סיכויים של 2.28), נוכחות הישנות או גרורות (יחס סיכויים של 2.48) ובידוד חברתי (יחס סיכויים של 2.78).

מרבית הגורמים הרפואיים דוגמת סוג הממאירות, שלב המחלה והזמן שחלף מהאבחנה לא השפיעו על הפחד מפני הישנות, בעוד שגורמים פסיכו-סוציאלים וגורמים אישיים דוגמת גיל, מין ותמיכה חברתית משחקים תפקיד חשוב הרבה יותר.

הממצאים מדגישים את הצורך בתמיכה פסיכולוגית למטופלים ששרדו מחלות ממאירות, בעיקר נשים, כמו גם מטופלים מבודדים חברתית או אלו מתחת לגיל 60 שנים, כל אלו מצויים בסיכון גבוה פי שלוש לפחד חמור מהישנות ממאירות, בהשוואה לאחרים ששרדו מחלות ממאירות.

מתוך כנס ה-ESTRO

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה