Hematology Other

החשיבות של טיפול מותאם אישית לשיפור מעבר חמצן בחולים לאחר ניתוח בסיכון גבוה (The Lancet Respiratory Medicine)

במאמר שפורסם בכתב העת The Lancet Respiratory Medicine מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי הפרעה במעבר חמצן לאחר ניתוח מג’ורי מלווה בתחלואה ניכרת, כאשר השגת ערכי מעבר חמצן שקדמו ללידה בחולים לאחר ניתוח מלווה בשיעורי תחלואה נמוכים יותר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיים קשר בין תחלואה לאחר ניתוח מג’ורי ובין מעבר חמצן ירוד. טיפול המודינאמי נועד להגדיל את מעבר החמצן במטרה לצמצם את חוב החמצן, פגיעה ברקמות ותחלואה, אך הינה גישה שנויה במחלוקת. היעד ההולם ביותר לגישה זו אינו ברור ויתכן כי ישנן מספר מטרות אחרות, כולל אובדן הגנה תאית בתיווך פעילות פארא-סימפטטית. החוקרים שיערו כי מעבר חמצן מותאם אישית ומכוון נתונים המודינאמיים (טיפול מונחה-יעד) בחולים בסיכון גבוה לאחר ניתוח צפוי להפחית את התחלואה לאחר ניתוחים.

החוקרים ערכו מחקר רב-מרכזי, אקראי, כפל-סמיות, מבוקר , שכלל חולים מבוגרים שעברו ניתוח מג’ורי אלקטיבי וחולקו באקראי לפרוטוקול לאחר-ניתוח (נוזלים, עם או ללא דובוטמין), במטרה להביא לרמת מעבר חמצן שקדמה לניתוח (טיפול מונחה-מטרה) או טיפול סטנדרטי (קבוצת ביקורת). החולים והצוות הרפואי לא היו מודעים להתערבות. התוצא העיקרי של המחקר היה הירידה האבסולוטית בסיכון לתחלואה ביום השני לאחר ניתוח. כמו כן, החוקרים בחנו תוצא משני שהתמקד בתפקוד פארא-סימפטטי.

מדגם המחקר כלל 204 חולים בתקופה שבין 20 במאי, 2010, ועד 12 בפברואר, 2014. ניתוח לפי כוונה לטפל שכלל 187 חולים (92%) השלימו את תקופת ההתערבות הדגים כי תחלואה מוקדמת הייתה דומה בשתי הקבוצות (46% בקבוצת ההתערבות לעומת 53% בקבוצת הביקורת, ירידה אבסולוטית של 7% בסיכון, P=0.30). מניתוח התוצא המשני עלה כי 66% (123 מבין 187 חולים) מהחולים הגיעו לרמות מעבר חמצן שקדמו לניתוח (ללא תלות בהתערבות). בחולים אלו שיעורי התחלואה היו נמוכים יותר (ירידה אבסולוטית של 19% בסיכון), כולל ירידה בשיעור הסיבוכים הזיהומיים. טיפול מונחה-מטרה הביא להפחתת פעילות פארא-סימפטטית לאחר ניתוח (סיכון יחסי של 1.33).

החוקרים מסכמים וכותבים כי השגת ערכי מעבר חמצן שקדמו ללידה בחולים לאחר ניתוח לוותה בשיעורי תחלואה נמוכים יותר, אך הדבר לא הושפע משימוש במעבר חמצן בגישה הייעודה. הפחתת פעילות סימפטטית לאחר טיפול מונחה-מטרה ללווה בכשלון התערבות זו להפחתת תחלואה לאחר ניתוח.

The Lancet Respiratory Medicine

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה