Hematology Other

הנחיות חדשות בנוגע לשיפור במחלות ממאירות במסגרת רפואה ראשונית (מתוך מסמך מטעם NICE)

איגוד ה-NICE (National Institute for Health and Care Excellence) פרסם הנחיות חדשות לרופאי משפחה בנוגע לזיהוי חולים בחשד למחלה ממארת והפנייתם למומחים מתאימים, במטרה להביא לשיפור בתוצאות הטיפול בחולים.

ההנחיות החדשות משלבות המלצות לשיפור הטיפול בממאירויות במסגרת רפואה ראשונית. הן כוללות עדכון של מסמך טיוטה קודם וצפויות להתפרסם בגרסתן הסופית במאי 2015.

לפי הנתונים הקיימים, רופא משפחה ממוצע צפוי לפגוש בשמונה מקרים חדשים בלבד של ממאירויות מבין כל 8,000 ביקורי מטופלים. עדות לקושי בזיהוי חולים עם ממאירויות ניתן למצוא בעובדה שכ-25% מהמטופלים באנגליה המאובחנים בסופו של דבר עם ממאירות, פנו לרופא המשפחה לפחות שלוש פעמים בטרם הופנו למומחה למחלות ממאירות.

לאחר האבחנה, חולי סרטן עדיין עשויים להיתקל בעיכובים בגישה לטיפול בבריטניה. מנתונים עדכניים עולה כי למרות שחלק מיעדי הטיפול הדחוף בממאירויות הושגו, היעד לפיו 85% מהחולים ימתינו לכל היותר 62 ימים בין הפניה דחופה ועד לטיפול דפיניטיבי ראשון לא הושג במקרים רבים.

באופן ספציפי, 83.5% מבין 33,404 חולים עם מחלות ממאירות טופלו בתוך 62 ימים מהפנייתם ברבעון השני של 2014-2015. באשר לחולים עם סרטן ריאות, ממאירויות של דרכי העיכול התחתונות וממאירויות אורולוגיות, המספרים אף נמוכים יותר ועומדים על 73.6%, 73.3% ו-78.1%, בהתאמה.

ההנחיות במסמך הטיוטה קובעות המלצות להפניה, בדיקות וניטור במסגרת זמן נתונה. באשר להפניה למומחים, מסגרת הזמן נעה בין 48 שעות לשבועיים, בתלות בדחיפות.  ההנחיות מתמקדות בתסמינים ומבוססות על סף סיכון הנקבע לפי הערך המנבא החיובי, שהסף שלו הופחת מ-5% ל-3% בטיוטה האחרונה.

למרות שהדבר צפוי להגדיל את מספר ההפניות והבדיקות, ההנחיות קובעות כי השינוי לא צפוי להביא לשינוי משמעותי בשירותי הרפואה, או להגדיל משמעותית את הסיכונים האפשריים למטופלים עקב בירור-יתר.

מאז פרסום טיוטת ההנחיות חלו שינויים ותוספות רבים. להלן דוגמאות להמלצות חדשות להפניה דחופה למומחה:

·         גיל 60 ומעלה עם שינויים לא-מוסברים בפעילות המעיים.

·         גיל 50 ומעלה עם דימום רקטאלי לא-מוסבר.

·         גיל 40 ומעלה עם צהבת.

·         נשים בגיל 30 ומעלה עם גוש לא-מוסבר בשד.

·         נשים בגילאי 55 שנים ומעלה עם דימום לאחר מנופאוזה.

·         גישה ישירה דחופה לאנדוסקופיה של מערכת העיכול העליונה במטופלים בגילאי 55 שנים ומעלה עם אובדן משקל וכאבי בטן עליונה, ריפלוקס, או דיספפסיה.

ישנן גם מספר המלצות בנוגע למידע ותמיכה במטופלים, בדגש על הרגעת המטופלים באשר לסיכון לממאירות ומידע אודות הפניה וטיפול מתאימים.

מתוך מסמך מטעם NICE

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה