Hematology Other

הערכת הסיכון לדימומים מג’וריים בעקבות טיפול בפרדקסה (JAMA)

שני מחקרים חדשים מספקים נתונים נוספים בנוגע לסיכון לדימום בקרב חולים עם פרפור פרוזדורים המטופלים ב-Dabigatran (פרדקסה), כאשר ממחקר אחד עולה כי הטיפול הפומי החדש מלווה בסיכון מוגבר משמעותית לדימום מג’ורי, כמו גם דימומים במערכת העיכול, בהשוואה לטיפול בקומדין.

בדו”ח הראשון, שפורסם בכתב העת JAMA: Internal Medicine, החוקרים מדווחים כי הטיפול בפרדקסה לווה בעליה של 30% בסיכון לדימום מכל סוג, עליה של 58% בסיכון לדימום מג’ורי ועליה של 85% בסיכון לדימום ממערכת העיכול, בהשוואה לטיפול בקומדין בחולים שהחלו בטיפול בנוגדי-קרישה בעקבות אבחנה חדשה של פרפור פרוזדורים.

במחקר השני, שפורסם בכתב העת Circulation, לא תועד סיכון מוגבר לדימום מג’ורי עם פרדקסה, אך הטיפול במעכב תרומבין ישיר לווה בעליה של 28% בסיכון לדימום במערכת העיכול.

היקף הסיכון והמגמה דומים לאלו שתוארו במחקר RE-LY, כאשר הטיפול בפרדקסה במינון 150 מ”ג, פעמיים ביום נבחן בהשוואה לטיפול בקומדין. בשני המקרים, הטיפול בפרדקסה לווה בירידה משמעותית של הסיכון לדימום תוך-גולגולתי, ירידה של כ-65% בהשוואה לקומדין.

בסקירה הראשונה בחנו החוקרים מדגם אקראי של 5% ממבוטחי מדיקייר בשנים 2010 ו-2011. לאחר תקנון למאפיינים הבסיסיים ועם תקנון למשתנים, ההיארעות המתוקנת של דימומים מג’וריים עמדה על 9% עם פרדקסה בהשוואה ל-5.9% עם קומדין. שיעור הדימומים התוך-גולגולתיים היה נמוך משמעותית עם פרדקסה.

בחולים בגילאי 75 שנים ומעלה תועד סיכון מוגבר לדימומים, בהשוואה לחולים צעירים יותר, כמו גם באלו עם מחלת כליות כרונית. בהשוואה ללבנים, בשחורים שטופלו בפרדקסה תועד סיכון מוגבר לדימומים.

החוקרים כותבים כי על רופאים להיות מודעים לסיכון הבסיסי של המטופלים שלהם לדימומים, דוגמת חולים מבוגרים או עם מחלת כליות כרונית. על רופאים לבחון את המאזן של מניעת אירוע מוחי אל מול הסיכון לדימום. יש הוכחות כי המינון הגבוה של פרדקסה טוב יותר במונחים של מניעת אירוע מוחי, ולכן מדובר בעסקת חליפין.

במחקר השני מטעם מנהל המזון והתרופות האמריקאי נכלללו מבוגרים מבוטחי מדיקייר. כל החולים טופלו בפרדקסה או קומדין בשל פרפור פרוזדורים שאינו על-רקע מחלת מסתם בין השנים 2010 ו-2012. בסיכומו של דבר, זוהו 67,000 מטופלים חדשים נוספים בפרדקסה ו-273,920 מטופלים חדשים בקומדין.

מבין 67,207 החולים לאחר התאמה, הטיפול בפרדקסה לווה בסיכון נמוך משמעותית לאירוע מוחי איסכמי, דימום תוך-גולגולתי ותמותה. יחסי הסיכון המתוקנים עמדו על 0.80, 0.34 ו-0.86, בהתאמה. זוהתה עליה של 28% בסיכון לדימום ממערכת העיכול עם פרדקדסה, אך ללא סיכון לדימום מג’ורי. כמו כן, לא זוהו הבדלים באירועים לבביים עם שני הטיפולים.

מניתוח לפי תתי-קבוצות עלה כי בגברים בגילאי 85 שנים ומעלה ובנשים בגילאי 75 שנים ומעלה תועדה עליה משמעותית בסיכון לדימום מג’ורי ממערכת העיכול עם פרדקסה. החוקרים לא זיהו סיכון מוגבר בחולים עם מחלת כליות כרונית או באלו שטופלו בנוגדי-טסיות.

JAMA Intern Med 2014

Circulation 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • התועלת של Spironolactone בנשים עם הידראדניטיס סופורטיבה (Int J Women’s Dermatol)

    התועלת של Spironolactone בנשים עם הידראדניטיס סופורטיבה (Int J Women’s Dermatol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת International Journal of Women’s Dermatology עולה כי ל- Spironolactone תועלת בנשים בגיל הפוריות עם אבחנה של הידראדניטיס סופורטיבה בדרגה קלה, בפרט במידה והטיפול ניתן בשלב מוקדם. המחקר הרטרוספקטיבי כלל 157 נשים בגילאי 12-50 שנים (גיל חציוני של 36.5 שנים) עם אבחנה של הידראדניטיס סופורטיבה, אשר טופלו ב- Spironolactone במשך לפחות […]

  • התועלת של משלב פרדניזון ואוגמנטין בטיפול בהתלקחויות הידראדניטיס סופורטיבה (Int J Women’s Dermatol)

    התועלת של משלב פרדניזון ואוגמנטין בטיפול בהתלקחויות הידראדניטיס סופורטיבה (Int J Women’s Dermatol)

    טיפול פומי משולב בפרדניזון ואוגמנטין מהווה גישת טיפול קצר-טווח יעילה לטיפול בהתלקחויות הידראדניטיס סופורטיבה ומפחית את היקף הביקורים לחדרי מיון, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת International Journal of Women’s Dermatology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות טיפול ארוך-טווח, חולים עם הידראדניטיס סופורטיבה חווים לעיתים קרובות התלקחויות של המחלה. לעיתים קרובות חולים עם התלקחות המחלה […]

  • טיפול ב-Vocacapsaicin מפחית כאב ושימוש באופיואידים לאחר-ניתוח (Anesthesiology)

    טיפול ב-Vocacapsaicin מפחית כאב ושימוש באופיואידים לאחר-ניתוח (Anesthesiology)

    במאמר שפורסם בכתב העת Anesthesiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי Vocacapsaicin במהלך ניתוח בוהן קלובה (Hallux Valgus) מפחית כאב ושימוש באופיואידים במהלך 96 השעות הראשונות לאחר-ניתוח, ללא רעילות מקומית או סיסטמית. החוקרים השלימו מחקר אקראי, מבוקר-פלסבו, שכלל 147 חולים שעברו ניתוח בוהן קלובה. המשתתפים חולקו באקראי לקבלת 14 מ”ל של Vocacapsaicin […]

  • טיפול בתרופות להפחתת משקל עשוי להפחית את הסיכון לממאירות בחולים עם סוכרת (JAMA Netw Open)

    טיפול בתרופות להפחתת משקל עשוי להפחית את הסיכון לממאירות בחולים עם סוכרת (JAMA Netw Open)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי טיפול בתכשירים ממשפחת GLP-1RA בחולים עם סוכרת מסוג 2 עשוי להפחית את הסיכון להתפתחות מחלות ממאירות שנקשרו עם השמנה, בהשוואה לטיפול באינסולין. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 הם תכשירים המשמשים לטיפול בהשמנה וסוכרת, כאשר המשפחה כוללת את התכשירים Wegovy, Ozempic, Zepbound […]

  • האם בדיקה גנטית יכולה לנבא תגובה ל-Semaglutide? (מתוך כנס ה-ADA)

    האם בדיקה גנטית יכולה לנבא תגובה ל-Semaglutide? (מתוך כנס ה-ADA)

    מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-ADA (או American Diabetes Association) עולה כי בדיקה גנטית לזיהוי נטייה להפרעה בשובע לאחר ארוחה (Abnormal Postprandial Satiety) עשויה לסייע בחיזוי טיב התגובה לטיפול ב-Semaglutide, אם כי לא הודגם קשר דומה עם הטיפול בתכשיר אחר מאותה משפחה. הבדיקה הינה חלק מהפורטפוליו של MyPhenome Obesity Phenotyping Portfolio של חברת […]

  • האם טיפול ב-Semaglutide מעלה את הסיכון ל-NAION? (מתוך JAMA Ophthalmol)

    האם טיפול ב-Semaglutide מעלה את הסיכון ל-NAION? (מתוך JAMA Ophthalmol)

    בחולים עם סוכרת מסוג 2, עודף-משקל או השמנת-יתר, טיפול ב-Semaglutide מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של NAION (או Non-Arteritic Anterior Ischemic Optic Neuropathy), כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Ophthalmology. המחקר הרטרוספקטיבי כלל 16,827 חולים ממרכז Massachusetts Eye and Ear בבוסטון. החוקרים התמקדו ב-710 חולים עם סוכרת מסוג 2 , כולל 194 חולים שקיבלו […]

  • אפשרויות טיפול תרופתי באלופציה אראטה (U.S. Pharmacist)

    אפשרויות טיפול תרופתי באלופציה אראטה (U.S. Pharmacist)

    אלופציה אראטה, הפרעת שיער אוטואימונית לא צלקתית, הינה בעלת שיעור היארעות של עד כ-2% במהלך החיים ועלולה להשפיע על תחומים פסיכולוגיים, רגשיים וחברתיים. יהונתן ניסן משתף את מאמר העוסק בהפרעה מה- U.S. Pharmacist, בהמלצתו של פרופ’ שוורצברג.

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה