Hematology Other

מקומו של טיפול ב-Rituximab בחולים עם לימפומה פוליקולארית (Lancet Oncol.)

במאמר מערכת המופיע במהדורת אפריל של כתב העת Lancet Oncology טוענים מומחים כי גישת הטיפול הראשוני הטובה ביותר בחולים עם לימפומה פוליקולארית אסימפטומטית, בשלב מתקדם, אינה ברורה. המאמר פורסם לצד פרסום תוצאות מחקר בשלב 3 להשוואת שני משטרי טיפול ב-Rituximab וגישה שלישית של המתנה ומעקב.

עורכי המחקר מודעים לכך שגישת המתנה ומעקב הינה הגישה הנפוצה ביותר במצבים אלו. עם זאת, הם מאמינים כי יש לשקול מתן Rituximab כטיפול בחולים אסימפטומטים אלו. טענתם מבוססת על התוצאות הסופיות של המחקר הבינלאומי, בו מבוגרים אסימפטומטים עם לימפומה פוליקולארית בדרגה 1, 2 או 3a, חולקו באקראי לשלוש קבוצות: מעקב והמתנה, טיפול ב- Rituximab במינון 375 מ”ג למטר בריבוע בכל שבוע, למשך ארבעה שבועות (טיפול אינדוקציה) או טיפול אינדוקציה ב- Rituximab ולאחריו טיפול אחזקה עם מתן 12 עירויים נוספים במרווחים של חודשיים למשך שנתיים (טיפול אחזקה).

מהנתונים עולה כי עם מעקב של 50 חודשים, גישת טיפול אחזקה דחתה את הצורך בטיפול נוסף בכימותרפיה והקרנות (תוצא סיום עיקרי), אך רק בהשוואה לגישת המתנה ומעקב (לא בהשוואה לגישת אינדוקציה).

גישת טיפול אחזקה לא הביאה לשיפור מובהק סטטיסטית בשיעורי ההישרדות הכוללים (בהשוואה לשתי הגישות האחרות), או להפחתת שיעורי ההתמרה של המחלה ללימפומה אגרסיבית יותר (בהשוואה לגישת טיפול אינדוקציה). עם זאת, עם גישת טיפול אחזקה תועדה תועלת במונחים של איכות החיים, שהוגדרה כתוצא סיום עיקרי נוסף.

בהשוואה לגישת המתנה ומעקב, בחולים בקבוצת טיפול אחזקה ב- Rituximab תועד שיפור משמעותי במספר מדדי בריאות נפשית, בתקופה שבין תחילת המחקר ועד לחודש השביעי.

במאמר המערכת טוענים המומחים כי יש לקחת בחשבון את המצב הפסיכולוגי של החולים עם גישת המתנה ומעקב כאשר שוקלים מתן טיפול ב- Rituximab לחולים חרדים. עם זאת, לדבריהם, הרבה פחות ברור אם טיפול אחזקה ארוך-טווח (שנתיים) ב- Rituximab הינה הגישה הסטנדרטית בכל החולים עם לימפומה פוליקולארית בדרגה לא-מתקדמת. ההערכה כי מחקרים נוספים בנושא יסייעו בהבנת משטר הטיפול הטוב ביותר ב- Rituximab, כאשר כיום לא כל ההמטולוגים מסכימים כי מומלץ טיפול מוקדם ב- Rituximab.

החוקרים מסבירים כי הגיוס לקבוצת טיפול אינדוקציה הופסק לאחר הממצאים שהצביעו על תועלת לגישת טיפול אחזקה (בהשוואה לגישת המתנה ומעקב), עם הפחתת גיוס המשתתפים למחקר. בסופו של דבר, 192 חולים חולקו באקראי לגישת טיפול אחזקה, 187 חולקו למעקב בלבד ו-84 חולים לקחו חלק בקבוצת טיפול אינדוקציה.

באשר לזמן עד להתחלת טיפול חדש, 88% מהחולים בקבוצת טיפול אחזקה ב- Rituximab לא נדרשו לטיפול לאחר שלוש שנים, זאת בהשוואה ל-46% מהחולים בקבוצת המתנה ומעקב (p<0.0001). 78% מהחולים בקבוצת האינדוקציה לא נדרשו לטיפול לאחר שלוש שנים, שיעור שהיה גבוה יותר משמעותית בהשוואה לקבוצת ההמתנה ומעקב (p<0.0001), אך לא שונה מהשיעור עם טיפול אחזקה (p=0.33).

החוקרים אספו עדויות נוספות לפיהן לא הייתה עדיפות לטיפול אחזקה בהשוואה לטיפול אינדוקציה. אין הבדלים בין שתי קבוצות הטיפול ב- Rituximab בשיעורי ההישרדות הכוללים או בסיכויים להתמרה ללימפומה אגרסיבית יותר עם זאת, שיעורי ההישרדות ללא-התקדמות לאחר שלוש שנים בחולים שקיבלו טיפול אחזקה היו טובים יותר משמעותית, בהשוואה לחולים שטופלו באינדוקציה בלבד (p=0.011).

באשר לאיכות החיים לאחר שבעה חודשים, גישת טיפול אחזקה ב- Rituximab בלטה יותר. בהשוואה להמתנה ומעקב, בחולים שקיבלו טיפול אחזקה ב- Rituximab תועד שיפור במדדי Mental Adjustment to Cancer Scale Score ו-Illness Coping Style Score מתחילת המחקר ועד לאחר שבעה חודשים.

בחולים בקבוצת האינדוקציה לא תואר שיפור במדדי איכות החיים, בהשוואה לחולים בקבוצת המתנה ומעקב.

בקרב מטופלים ב- Rituximab תוארו 18 אירועים חריגים חמורים (4 בקבוצת אינדוקציה ו-14 בקבוצת טיפול אחזקה). 12 מהאירועים הללו היו בדרגה 3 או  (5 זיהומים, 3 תגובות אלרגיות,  מקרים של נויטרופניה), אך כולם חלפו לחלוטין.

Lancet Oncol. 2014;15:424-435 and 368-369

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • התועלת של Spironolactone בנשים עם הידראדניטיס סופורטיבה (Int J Women’s Dermatol)

    התועלת של Spironolactone בנשים עם הידראדניטיס סופורטיבה (Int J Women’s Dermatol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת International Journal of Women’s Dermatology עולה כי ל- Spironolactone תועלת בנשים בגיל הפוריות עם אבחנה של הידראדניטיס סופורטיבה בדרגה קלה, בפרט במידה והטיפול ניתן בשלב מוקדם. המחקר הרטרוספקטיבי כלל 157 נשים בגילאי 12-50 שנים (גיל חציוני של 36.5 שנים) עם אבחנה של הידראדניטיס סופורטיבה, אשר טופלו ב- Spironolactone במשך לפחות […]

  • התועלת של משלב פרדניזון ואוגמנטין בטיפול בהתלקחויות הידראדניטיס סופורטיבה (Int J Women’s Dermatol)

    התועלת של משלב פרדניזון ואוגמנטין בטיפול בהתלקחויות הידראדניטיס סופורטיבה (Int J Women’s Dermatol)

    טיפול פומי משולב בפרדניזון ואוגמנטין מהווה גישת טיפול קצר-טווח יעילה לטיפול בהתלקחויות הידראדניטיס סופורטיבה ומפחית את היקף הביקורים לחדרי מיון, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת International Journal of Women’s Dermatology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות טיפול ארוך-טווח, חולים עם הידראדניטיס סופורטיבה חווים לעיתים קרובות התלקחויות של המחלה. לעיתים קרובות חולים עם התלקחות המחלה […]

  • טיפול ב-Vocacapsaicin מפחית כאב ושימוש באופיואידים לאחר-ניתוח (Anesthesiology)

    טיפול ב-Vocacapsaicin מפחית כאב ושימוש באופיואידים לאחר-ניתוח (Anesthesiology)

    במאמר שפורסם בכתב העת Anesthesiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי Vocacapsaicin במהלך ניתוח בוהן קלובה (Hallux Valgus) מפחית כאב ושימוש באופיואידים במהלך 96 השעות הראשונות לאחר-ניתוח, ללא רעילות מקומית או סיסטמית. החוקרים השלימו מחקר אקראי, מבוקר-פלסבו, שכלל 147 חולים שעברו ניתוח בוהן קלובה. המשתתפים חולקו באקראי לקבלת 14 מ”ל של Vocacapsaicin […]

  • טיפול בתרופות להפחתת משקל עשוי להפחית את הסיכון לממאירות בחולים עם סוכרת (JAMA Netw Open)

    טיפול בתרופות להפחתת משקל עשוי להפחית את הסיכון לממאירות בחולים עם סוכרת (JAMA Netw Open)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי טיפול בתכשירים ממשפחת GLP-1RA בחולים עם סוכרת מסוג 2 עשוי להפחית את הסיכון להתפתחות מחלות ממאירות שנקשרו עם השמנה, בהשוואה לטיפול באינסולין. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 הם תכשירים המשמשים לטיפול בהשמנה וסוכרת, כאשר המשפחה כוללת את התכשירים Wegovy, Ozempic, Zepbound […]

  • האם בדיקה גנטית יכולה לנבא תגובה ל-Semaglutide? (מתוך כנס ה-ADA)

    האם בדיקה גנטית יכולה לנבא תגובה ל-Semaglutide? (מתוך כנס ה-ADA)

    מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-ADA (או American Diabetes Association) עולה כי בדיקה גנטית לזיהוי נטייה להפרעה בשובע לאחר ארוחה (Abnormal Postprandial Satiety) עשויה לסייע בחיזוי טיב התגובה לטיפול ב-Semaglutide, אם כי לא הודגם קשר דומה עם הטיפול בתכשיר אחר מאותה משפחה. הבדיקה הינה חלק מהפורטפוליו של MyPhenome Obesity Phenotyping Portfolio של חברת […]

  • האם טיפול ב-Semaglutide מעלה את הסיכון ל-NAION? (מתוך JAMA Ophthalmol)

    האם טיפול ב-Semaglutide מעלה את הסיכון ל-NAION? (מתוך JAMA Ophthalmol)

    בחולים עם סוכרת מסוג 2, עודף-משקל או השמנת-יתר, טיפול ב-Semaglutide מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של NAION (או Non-Arteritic Anterior Ischemic Optic Neuropathy), כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Ophthalmology. המחקר הרטרוספקטיבי כלל 16,827 חולים ממרכז Massachusetts Eye and Ear בבוסטון. החוקרים התמקדו ב-710 חולים עם סוכרת מסוג 2 , כולל 194 חולים שקיבלו […]

  • אפשרויות טיפול תרופתי באלופציה אראטה (U.S. Pharmacist)

    אפשרויות טיפול תרופתי באלופציה אראטה (U.S. Pharmacist)

    אלופציה אראטה, הפרעת שיער אוטואימונית לא צלקתית, הינה בעלת שיעור היארעות של עד כ-2% במהלך החיים ועלולה להשפיע על תחומים פסיכולוגיים, רגשיים וחברתיים. יהונתן ניסן משתף את מאמר העוסק בהפרעה מה- U.S. Pharmacist, בהמלצתו של פרופ’ שוורצברג.

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה