Hematology Other

ההשפעה של תוספי ברזל על התפקוד הקוגניטיבי והמצב הרפואי של ילדים עם אנמיה (CMAJ)

בילדים בגיל בית-ספר עם אנמיה התפקוד הקוגניטיבי והבריאות הגופנית השתפר עם טיפול יומי בתוספי ברזל, כך עולה מתוצאות סקירה סיסטמית ומטה-אנליזה, שפורסמה בכתב העת Canadian Medical Association Journal.

חוקרים מאוסטרליה בחנו נתונים מ-32 מחקרים אקראיים, שנערכו כמעט אך ורק במדינות עם הכנה נמוכה ובינונית. המחקרים כללו בסך הכל 7,089 ילדים בגילאי 5-12 שנים, מרביתם היו אנמיים.

מהתוצאות עלה כי תוספי ברזל הביאו לשיפור מדדים קוגניטיביים גלובאליים, בכשליש נקודה, עם שיפור של כחמש נקודות ברמת האינטליגנציה, בילדים עם אנמיה.

התוספים הובילו גם לשיפור בגובה מתוקן לגיל בכל הילדים ובמשקל מתוקן לגיל בקרב ילדים אנמיים. יתרה מזאת, התוספים הביאו לירידה של כמחצית בסיכון לאנמיה ולירידה של למעלה מ-75% בסיכון לחסר ברזל.

למרות שהתוספים היו בטוחים ונסבלו היטב, לסקירה לא הייתה עוצמה מספקת להערכה מקיפה של תופעות הלוואי.

במסגרת הסקירה, החוקרים זיהו מחקרים שחילקו באקראי ילדים בגילאי בית-ספר לטיפול יומי בתוספי ברזל (5 ימים בשבוע ומעלה) או לקבוצת ביקורת. למעלה ממחצית מהילדים סבלו מאנמיה וחסר ברזל. שיעורי ההיענות לתוספי ברזל נעו בין 50-90%.

בהשוואה לביקורות, בילדים שנטלו תוספי ברזל תועדו מדדים קוגניטיביים טובים יותר. עם זאת, בניתוח לפי תתי-קבוצות, ההבדל היה משמעותי רק בילדים עם אנמיה.

רמת האינטיליגנציה המתוקנת לגיל לא הייתה שונה משמעותית בין הקבוצות בכללותן, אך בתת-קבוצה של ילדים עם אנמיה, בילדים שטופלו בתוספי ברזל מדדי האינטיליגנציה הממוצעים היו גבוהים יותר משמעותית ב-4.55 נקודות.

הטיפול בתוספים לווה ביכולת קשב וריכוז טובה יותר, כפי שנקבע לפי מבחן Maze . לא תועדה תועלת במבחני מרווח ספרות, זיכרון ויזואלי, ציוני מתמטיקה ומבחני שפה.

לא תועדו הבדלים אבסולוטיים במדדי גובה בין הקבוצות, אך ילדים שנטלו תוספי ברזל היו גבוהים יותר לגילם. הקבוצות לא היו שונות בכל הנוגע למשקל האבסולוטי או המשקל המתוקן לגיל. במחקר יחיד, מתן תוספי ברזל לווה במשקל טוב יותר מתוקן לגיל בקרב ילדים עם אנמיה של חסר ברזל.

רק שישה מהמחקרים דיווחו על תוצאות בטיחות. בקבוצת ההתערבות ובקבוצת הביקורת לא זוהו הבדלים משמעותיים בסיכון למלריה ותופעות לוואי במערכת העיכול. ההשפעה על זיהום בדרכי הנשימה העליונות לא היה ברור.

במחקר יחיד חישבו החוקרים את מדדי התחלואה הכוללים הם מצאו כי בילדים שנטלו תוספי ברזל תועדו ציונים נמוכים יותר בהשוואה למקביליהם. אף אחד מהמחקרים לא דיווח על תמותה או אשפוזים. ההשפעה של תוספי ברזל על היכולת הגופנית לא הייתה ברורה. בהשוואה לילדים בקבוצת הביקורת, בילדים שנטלו תוספי ברזל תועדה שכיחות נמוכה משמעותית של אנמיה וחסר ברזל.

CMAJ. Published online October 15, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה