Hematology Other

ההשפעה של שינויים בפרוטוקולי מתן מנות דם על תוצאות הטיפול בחולים (JAMA Surg.)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת JAMA Surgery מדווחים חוקרים כי שינויים בפרוטוקולי מתן מנות דם לחולים עם חבלה טראומטית מלווים בירידה בשיעורי התמותה.

החוקרים בחנו את התוצאות ב-174 פצועי טראומה שקיבלו עירויים מאסיביים (10 יחידות או יותר של כדוריות אדומות בתוך 24 שעות) או נדרשו להפעלת פרוטוקול מוסדי למתן מאסיבי של עירויים בתקופה שבין פברואר 2005 ועד יוני 2011. מניתוח המשתנים עלה כי גורמים המנבאים תמותה כללו עליה בדרישה לעירויים (יחס סיכון של 1.01) ויחס גבוה יותר בין כדוריות אדומות ופלזמה (יחס סיכויים של 1.91).

החוקרים לא כללו במחקר חולים מתחת לגיל 18 שנים, אלו עם כוויות על-פני שטח גוף של למעלה מ-5%, חולים שקיבלו למעלה משני ליטר נוזלים תוך-ורידי לפני האשפוז, חולים שקיבלו עירויים במוסד אחר, או חולים עם דימומים שאינם על-רקע מנגנון טראומטי.

מדד ISS (Injury Severity Index) של המשתתפים שנכללו במחקר עמד על 28.4, עם חסר בסיס ממוצע בעת האשפוז של 9.8- וחציון ערכי INR של 1.3. רופאים הפעילו את הפרוטוקול המוסדי למתן מאסיבי של עירויים ב-76.4% מהחולים. שיעורי התמותה הכוללים באשפוז עמדו על 40.8% במדגם המחקר.

במהלך תקופת המחקר, חציון מספר מוצרי דם שניתן במהלך 24 השעות הראשונות ירד מ-57 יחידות בשנת 2006 ל-22 יחידות בשנת 2011 (p=0.03) והיחס הממוצע בין מנות דם ומנות פלזמה ירד באופן לא-משמעותי מ-1.84:1 בשנת 2007 ל-1.55:1 בשנת 2011.

מניתוח הנתונים לאחר תקנון לגיל, מדד ISS, מדד GCS בעת הקבלה וחסר בסיס בעת האשפוז, החוקרים מצאו כי עליה בדרישה לעירויים ויחס גבוה יותר בין מנות דם למנות פלזמה (יחס סיכויים של 1.71) נותר גורם מנבא משמעותי לתמותה.

החוקרים כותבים כי למרות העדר עדויות באיכות גבוהה, נראה כי רופאים המטפלים בפצועים רצים קדימה, ללא התייחסות למחלוקת בעדויות הקליניות, כאשר הם בוחרים בטיפולים המבוססים יותר על מתן פלזמה.

JAMA Surg. Published July 17, 2013.

לידיעה  במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה