Hematology Other

התועלת של טיפולים חדשים כנגד תאי T בחולים עם ALL (מתוך NEJM)

טיפולים חדשים המכוונים כנגד תאי T הביאו להפוגה מלאה בחולים עם גידולים אגרסיביים מסוג ALL (Acute Lymphoblastic Leukemia), כך עולה משני דיווחים חדשים, שפורסמו בכתבי העת New England Journal of Medicine ו-Science Translational Medicine.

במאמר שפורסם ב-New England Journal of Medicine מדווחים החוקרים כי Chimeric Antigen Receptor-Modified T Cells הביאו להפוגה מלאה בשני ילדים עם הישנות ממאירות מסוג ALL, עמידה לטיפול כימותרפי.

אחת משתי הילדות המתוארות, ילדה בת שבע, עדיין חיה וחשה בטוב וללא עדות לתאים ממאירים בגופה, 11 חודשים לאחר עירוי תוך-ורידי של תאי T מהונדסים גנטית. הילדה השניה, בת 10 שנים, זכתה גם היא להפוגה מלאה, אך עם הישנות חודשיים מאוחר יותר, כאשר הופיעו תאי לויקמיה אחרים שלא כללו את הקולטן הספציפי אליו היו מכוונים תאי ה-T החדשים. בסופו של דבר ילדה זו הלכה לעולמה.

החוקרים מסבירים כי תאי ה-T שהיו בשימוש נאספו מכל ילד ועברו שינויים ליצירת סוג תא כימרי (אנטיגן-קולטן) הקרוי CTL019. תאים אלו מיועדים לחפש ולהרוס את החלבון CD19 על פני שטח תאי B מסוימים, וכך להרוג תאי לויקמיה.

הייחודיות של תאי CTL019 נובעת מכך שכאשר מחזירים אותם לחולה (באמצעות עירוי תוך-ורידי), הם מתרבים באלפים. חשוב מכך, הם נותרים בגוף למשך תקופת זמן ארוכה מאוד. במרבית המחקרים שנערכו עד כה, תאי ה-T הוחזרו לחולה ולא קרה הרבה, הם לא התרבו רבות, ככל הנראה מאחר שמדובר היה בתאים שהיו בסוף חייהם. עם זאת, תאי CTL019 גדלים באופן משמעותי והורגים את תאי הלויקמיה, הם גם עשויים להביא להתפתחות תגובת-יתר של מערכת החיסון, או תסמונת שחרור ציטוקינים, עם הופעה מסוכנת של חום גבוה, לחץ דם נמוך ותסמינים דמויי-שפעת וזה אירע באותה ילדה בת שבע.

הילדה הפכה חולה מאוד ואושפזה ביחידת טיפול נמרץ. החוקרים מצאו כי רמות IL-6 בדמה היו גבוהות מאוד והחליטו על מתן Tocilizumab, תרופה שפותחה לטיפול בדלקת מפרקים שגרונית ומכוונת באופן ספציפי כנגד חלבון זה,  ובתוך שעות, התסמינים החמורים של הילה נעלמו.

בילדה השנייה, מספר קטן מתאי ה-B לא ביטאו CD19, או ביטאו חלבון זה ברמה נמוכה מאוד. תאי ה-T לא זיהו תאים אלו. הילדה נכנסה להפוגה מלאה, אך בהמשך חלה הישנות עם תאים שלא כללו את חלבון CD19 על פני השטח שלהם.

במאמר השני, שפורסם במהדורת מרץ של כתב העת Science Translational Medicine, חמישה מבוגרים (גילאי 23-66 שנים) עם הישנות B Cell ALL, טופלו בסוג אחר של תאי T מהונדסים גנטית. כל המשתתפים נכנסו להפוגה מלאה בתוך 59 ימים מהטיפול, ובחולה אחד תועדה תגובה מלאה בתוך שמונה ימי טיפול.

הפוגות אלו אפשרו לארבעה מבין חמשת המבוגרים להמשיך להשתלת מח עצם, עובדה המדגימה את הישימות של טיפול בתאי T כגשר עד לטיפול מרפא אפשרי, עם השתלת מח עצם.

N Engl J Med. Published online March 25, 2013

Sci Transl Med. 2013;5:177ra38

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה