Hematology Other

מרבית החולים האונקולוגיים הסופניים מאמינים כי ייתכן ריפוי עם טיפול כימותרפי (N Engl J Med)

מרבית החולים עם ממאירות מתקדמת של הריאה או של המעי הגס והרקטום מאמינים בשוגג כי טיפול כימותרפי עשוי להביא לריפוי מחלתם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהדורת 25 באוקטובר של כתב העת New England Journal of Medicine.

החוקרים מסבירים כי אעפ”י שטיפול כימותרפי הינו הטיפול העיקרי בחולים אלו, הוא אינו מביא לריפוי המחלה. עם זאת, מסקר ארצי שכלל 1193 חולים עם ממאירות בשלב מתקדם (69% מהחולים עם ממאירות של הריאה ו-81% מהחולים עם ממאירות של המעי הגס והרקטום) לא הבינה נכון את מטרת הטיפול הכימותרפי.

החוקרים התבססו על נתונים אודות חולים שלקחו חלק במחקר CanCORS (Cancer Care Outcomes Research and Surveillance).

כל המשתתפים במחקר שרדו ארבעה חודשים לאחר האבחנה וקיבלו טיפול כימותרפי לאור אבחנה חדשה של ממאירות גרורתית של הריאה או המעי הגס והרקטום. הם דיווחו על הציפיות שלהם מהטיפול הכימותרפי בנוגע לתוחלת החיים, הקלה בתסמינים והחלמה.

החולים התבקשו לסווג את דעתם על יכולת הריפוי של טיפול כימותרפי כסבירה מאוד, סבירה במידה מסוימת, לא כ”כ סבירה ולא סבירה כלל, או שלא ידעו/לא השיבו לשאלה זו. כאמור, מרבית החולים עם סרטן ריאה וסרטן מעי גס האמינו באחת משלוש האפשרויות הראשונות. מעניין לציין, כי חולים בשתי המחלות נטו יותר להאמין כי הסבירות הייתה גבוהה מאוד.

מניתוח רב-משתנים עלה כי אין קשר בין רמת השכלה, מצב תפקודי ומקומו של החולה בתהליך קבלת ההחלטות ובין התפיסות השגויות את התועלת של הטיפול הכימותרפי.

עם זאת, הסיכון לתפיסות שגויות היה גבוה יותר בחולים עם ממאירות של המעי הגס והרקטום, בהשוואה לחולים עם ממאירות של הריאה (יחס סיכויים של 1.75). כמו כן, הסיכון היה גבוה יותר בשחורים (יחס סיכויים של 2.93) והיספאנים (יחס סיכויים של 2.82), בהשוואה לחולים לבנים.

באופן פרדוקסאלי, תפיסות שגויות בנוגע לטיפול כימותרפי היו נפוצות יותר בחולים שדירגו את התקשורת שלהם עם הרופא המטפל שלהם כטובה מאוד, בהשוואה לאלו שדירגו אותה כפחות טובה.

ממצאים אלו מעלים שאלות רבות, כולל האם החולים ענו על הקריטריונים למתן הסכמה מדעת לקבלת הטיפול.

N Engl J Med. 2012;367:1616-1625

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה