Hematology Other

שיכוך כאבים נוירו-אקסיאלי בטוח ויעיל להקלה על כאב בחולים עם מחלות ממאירות (מתוך הכנס ה-19 מטעם ה-International Congress on Palliative Care)

שיכוך כאבים נוירו-אקסיאלי (Neuraxial Analgesia) מהווה חלופה בטוחה ויעילה לטיפול פליאטיבי בחולים עם מחלות ממאירות וכאב עמיד לטיפול או רעילות אופיואידים, כך מדווחים חוקרים בכנס ה-19 מטעם ה-International Congress on Palliative Care.

לדברי החוקרים, בחולים הפונים ליחידתם לאחר שנכשלו בתרופות מקו-שלישי ורביעי, הם משלימים הערכה פסיכו-סוציאלית ולאחר מכן שוקלים אפשרות של שיכוך כאבים נוירו-אקסיאלי, אותו מתחילים במרכז הרפואי שלהם ולאחר מכן שולחים את החולים עם עירוי נורו-אקסיאלי לבית, להוספיס ואף לאזורים כפריים.

במחקר הרטרוספקטיבי נכללו 445 חולים עם מחלות ממאירות, שפנו ליחידה במהלך תקופה של שנתיים. 34 חולים (7%) עברו 52 פרוצדורות לשיכוך כאבים נוירו-אקסיאלי. 40 עירויים הוגדרו כמוצלחים (77%) בשלושים חולים, המשמעות היא שניתן היה לשחרר את החולה עם העירוי ו/או חלה ירידה במינוני MEDD (Morphine Equivalent Daily Dose) לאחר שבעה ימים.

מבין שלושים החולים עם עירוי מוצלח, 12 טופלו בשל כאב עמיד לטיפול ו-18 בשל רעילות אופיואידים.

עירוי אפידורלי הוכנס ב-18 חולים ועירוי אינטרה-תקאלי הוכנס ל-22 חולים, לאחר ממוצע של 1.5 ניסיונות בכל מטופל. עירוי שני הוכנס לפי הצורך כאשר העירוי הראשון זז, דלף או לא היה יעיל. הידרומורפון ופנטניל היו שני האופיואידים הנפוצים בשימוש. חומר הרדמה מקומי שימש גם במרבית המקרים. טיפול זה מעט שונה ממרבית ההנחיות, הממליצות כנגד חומר הרדמה מקומי, במטרה להימנע מבעיות ניידות או אי-נקיטת שתן. עם זאת, המרדימים במוסד הרפואי בו עובדים החוקרים מאמינים כי חומרי הרדמה מקומיים יעילים מאוד.

ב-30 החולים עם עירוי נוירו-אקסיאלי מוצלח נרשמה ירידה ממוצעת של 59.4% במינוני MEDD. עשרה מבין החולים הלכו לעולמם בבית החולים עם העירוי במקום; יתר החולים שוחררו לביתם עם העירוי. חציון ההישרדות היה 29 ימים. חציון משך האשפוז בבית החולים לפני העירוי היה 8.7 ימים ולאחריו היה 9.9 ימים.

למרות שגישה זו משמשת בחלק קטן מהחולים האונקולוגיים (7% מהחולים תחת טיפול פליאטיבי ו-1% מהחולים האונקולוגים ביחידת המחקר), היא הייתה מוצלחת ב-85% מהחולים עם 1-2 ניסיונות הכנסת עירוי.

בהעדר מדדי כאב אובייקטיביים או קבוצת ביקורת, קשה לכמת את היקף השיפור בכאב בגישה זו.

מתוך הכנס ה-19 מטעם ה-International Congress on Palliative Care

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה