Hematology Other

התועלת של טיפול ב-Plerixafor לצורך איסוף תאי גזע להשתלה (מתוך הקונגרס ה-17 מטעם ה-European Hematology Association)

מתוצאות מחקר PHANTASTIC (Plerixafor Harvesting and No Chemotherapy for Autologous Stem Cell Transplantation in Cancer), שהוצגו במהלך הקונגרס ה-17 מטעם ה-European Hematology Association, עולה כי טיפול ב- Plerixafor (מוזוביל) הביא לשיפור המוביליזציה של תאי גזע להשתלה בחולים עם לימפומה ומייאלומה, ללא הופעת נויטרופניה.

לדברי החוקרים, אין ספק כי התוצאות טובות יותר עם שימוש ב- Plerixafor ו-G-CSF (Granulocyte Colony Stimulating Factor) בהשוואה למתן G-CSF וכימותרפיה. הם מסבירים כי באופן אידיאלי, מעוניינים בלפחות 4.0 × 106 CD34+ cells/kg; ניתן להשיג זאת עם איסוף או שניים עם Plerixafor ב-80% מהחולים, זאת בהשוואה ל-55% מהחולים בעבר. במידה ומוכנים לבצע עד 4 פרוצדורות לאיסוף תאי גזע, אזי ניתן לאסוף את מספר התאים הנדרש ב-98% מהחולים.

Plerixafor כבר מאושר לשימוש בחולים בהם מוביליזציה של תאי גזע נכשלה עם טיפול כימותרפי וגורמי גדילה. החשש העיקרי עם כימותרפיה קונבנציונאלית נוגע לאובדן שיער, בחילות וירידה מסוכנת בספירה הלבנה. החוקרים מצאו כי Plerixafor כמעט ואינו כרוך בתופעות לוואי, ולאור העדר ירידה בספירת התאים הלבנים כאשר ניתן כטיפול קו-שני, הם ביקשו לבחון את הטיפול כקו-ראשון.

באירופה, ההתוויה למתן Plerixafor הינה בשילוב עם G-CSF להגברת המובליזציה של תאי גזע המטופויאטים לדם ההיקפי לאיסוף ובהמשך השתלה אוטולוגית בחולים עם לימפומה ומייאלומה נפוצה, בהם אין מוביליזציה טובה של התאים.

מדגם המחקר כלל 100 חולים, אך תוצאות הביניים כללו נתונים אודות 60 החולים הראשונים בלבד. המשתתפים אובחנו עם לימפומה או מייאלומה, כולם היו בני 18 ומעלה. תוצא הסיום המשולב כלל קציר הולם של תאי גזע (לפחות 4.0 × 106 CD34+ cells/kg לאחר 1-2 פרוצדורות) וללא עדות לנויטרופניה בעלת חשיבות קלינית (מתחת ל-1000 תאים לליטר, שלושה שבועות לאחר התחלת מוביליזציה).

הפרוטוקול היה דומה לזה שניתן בעת קווי טיפול שני G-CSF ניתן במינון 5 מיקרוגרם לק”ג בימים 1-4 ו- Plerixaforניתן ביום הרביעי, עם הפחתת המינון בחולים עם ליקוי כלייתי. הקציר בוצע ביום החמישי, ובמידת הצורך, בימים 6, 7 ו-8, עם המשך G-CSF ו- Plerixafor עד להשגת המטרה.

החוקרים מסבירים כי Plerixafor מרפה את ההיצמדות של תאי גזע למח העצם. המוביליזציה המקסימאלית של תאי הגזע היא 10-16 שעות לאחר המנה, ואז הם אספו את התאים. הם חזרו על הפעולה למחרת במידה ולא השיגו כמות מספקת.

קבוצת ביקורות היסטוריות כללה 152 חולים עם לימפומה ומייאלומה לאחר איסוף תאי גזע משנת 2006. מרבית החולים קיבלו טיפול בציקלופוספומיד לפני המוביליזציה. חולי לימפומה קיבלו טיפול כימותרפיה הצלה או ציקלופוספומיד.

מהתוצאות עולה כי בקבוצת המטופלים ב- Plerixafor לא תוארו תופעות לוואי חמורות, זאת בהשוואה ל-16 חולים בקבוצת הביקורת שאושפזו בשל חום נויטרופני. הטיפול ב- Plerixafor לווה בתופעות לוואי גסטרואינטסינאליות קלות בחלק קטן מהחולים.

ב-80% מהחולים שטופלו ב- Plerixafor הושג יעד הסיום העיקרי ללא נויטרופניה, וכך גם ב-32% מהביקורות (P<0.0001). בחלק גדול מהחולים בקבוצת הביקורת לא אספו החוקרים כמות תאים מספקת, כאשר בחלק מהמקרים לא הצליחו לאסוף כמות תאים מספקת בשל נויטרופניה חמורה.

החוקרים מדגישים כי זוהה הבדל גדול בין קבוצת המטופלים ב- Plerixafor וקבוצת הביקורת ביכולת להשיג את כמות התאים המספקת לאחר שני איסופי תאים (85% לעומת 60%). תוצאות דומות תוארו לאחר ארבעה איסופי תאים (87% לעומת 68%). שיעור החולים שהתקדמו להשתלה היה דומה בשתי הקבוצות (82% ו-81%).

מתוך הקונגרס ה-17 מטעם ה-European Hematology Association

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה