Hematology Other

טיפול תרומבוליטי בטוח בחולים מסוימים המטופלים בקומדין (מתוך כנס AHA/ASA Quality of Care & Outcomes Research)

בחולים עם שבץ מוחי איסכמי חד המטופלים בקומדין, טיפול תוך-ורידי ב-tPA (Tissue Plasminogen Activator) הינו בטוח במידה וערכי INR (International Normalized Ratio) עומדים על 1.7 ומטה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש.

עם ערכי INR של 1.7 ומטה, נראה כי אין הבדל בסיכון לדימום תוך-גולגולתי בהשוואת חולים המטופלים בקומדין אל מול אלו שאינם מטופלים בנוגד הקרישה.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות כ-23,000 חולים עם שבץ מוחי איסכמי, שקיבלו טיפול תוך-ורידי ב-tPA בתקופה שבין אפריל 2009 ועד יוני 2011. הם ערכו ניתוח סטטיסטי להערכת הקשר בין טיפול בקומדין לפני האשפוז ובין הסיכון לדימום תוך-גולגולתי, תוך תקנון לערפלנים אפשריים.

בעת האשפוז ומתן tPA, 1802 חולים נטלו טיפול בקומדין (INR של 1.7 ומטה). חולים אלו היו מבוגרים יותר (חציון גיל של 77 שנים לעומת 71 שנים, p<0.001), עם שכיחות גבוהה יותר של מחלות רקע ושבץ מוחי בדרגה חמורה יותר (NIHSS של 14 לעומת 11, p<0.001).

החוקרים כותבים כי השיעור הגולמי של דימומים תוך-גולגולתיים היה גבוה יותר בחולים שטופלו בקומדין (5.7% לעומת 4.7%); לאחר תקנון לערפלנים שונים, הסיכון לדימומים תוך-גולגולתיים היה דומה והממצאים היו עקביים.

בקרב חולים שטופלו בקומדין זיהו החוקרים מגמה לפיה השיעור הגולמי של דימומים תוך-גולגולתיים היה גבוה יותר בקרב אלו עם ערכי INR גבוהים יותר. עם זאת, לאחר תקנון לגורמי סיכון, לערכי INR גבוהים הייתה השפעה שולית בלבד על הסיכון לדימום תוך-גולגולתי.

החוקרים כותבים כי הסקירה מהווה את הניסיון הקליני הגדול ביותר להערכת בטיחות טיפול תרומבוליטי בחולים המטופלים בקומדין ועונים על הקריטריונים הקליניים לטיפול תרומבוליטי. הם ממליצים לדון בסיכון האפשרי עם החולה ובני המשפחה, אם כי מהעדויות בנושא עולה כי מתן tPA במקרים אלו הינה גישת טיפול בטוחה.

AHA/ASA Quality of Care & Outcomes Research

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה