Hematology Other

מוטאציות המנבאות תגובה טובה של חולי AML לטיפול בכימותרפיה במינון-גבוה (N Engl J Med.)

בעקבות סקירה רטרוספקטיבית שפורסמה בכתב העת New England Journal of Medicine זוהו מוטאציות המנבאות אילו חולים עם AML (Acute Myeloid Leukemia) צפויים לתועלת עם טיפול כימותרפי במינון-גבוה.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים 18 גנים וזיהו מוטאציות בשלושה המלוות בשיעורי הישרדות טובים יותר בחולים שחולקו לטיפול במינון גבוה של Danuorubicin.

החוקרים חיפשו אחר סמנים פרוגנוסטיים אפשריים בדגימות DNA מ-502 חולים. כולם היו מתחת לגיל 60 ולקחו חלק במחקר Eastern Cooperative Oncology Group E1900, מחקר אקראי שהשווה בין משטרי אינדוקציה לטיפול כימותרפי ב-Cydarabine עם Danuorubicin במינונים של 45 או 90 מ”ג למטר רבוע.

כמעט בכל החולים זוהו מוטאציות סומאטיות בגנים שנבחנו; כשני-שליש מהמוטאציות היו בעלות ערך פרוגנוסטי.

החוקרים מצאו כי מוטאציות בארבעה גנים מלוות בשיעורי הישרדות גרועים: חזרה של רצפי חומצות גרעין (Internal Tandem Duplication) בגן FLT3, חזרה חלקית של רצפי חומצות גרעין (Partial Tandem Duplication) בגן MLL, ASXL1 ו-PHF6.

מנגד, מוטאציות בשני גנים לוו בשיעורי הישרדות טובים יותר: CEBPA ו-IDH2. מוטאציות ב-NPM1 לוו גם הן בתוצאות טובות יותר, אך רק כאשר המוטאציות זוהו בחולים עם מוטאציות ם ב-IDH1 או IDH2.

למרות שמחקרים קודמים קשר בין מוטאציות ב-DNMT3A ובין סיבוכים בחולים עם AML, בחולים שלקחו חלק במחקר הנוכחי עם מוטאציות ב-DNMt3A שיעורי ההישרדות היו טובים יותר כאשר ניתן טיפול ב-Danuorubicin במינון גבוה (p=0.04) בהשוואה לאלו ללא מוטאציה ב-DNMT3A.

החוקרים ערכו השוואה בין חולים עם מוטאציות ב-DNMT3A או NPM1 או טרנסלוקציה של MLL בחולים ללא מוטאציות או טרנסלוקציות אלו. הם מצאו כי טיפול כימותרפי במינון גבוה הביא לשיפור משמעותי בשיעורי ההישרדות של החולים עם אחת המוטאציות והטרנסלוקציה, אך לא בחולים ללא המוטאציות וללא טרנסלוקציה של MLL.

הממצאים נותרו גם לאחר ניתוח רב-משתנים עם תקנון לגיל, ספירה לבנה, מצב השתלה, תמותה הקשורה לטיפול ותגובה לטיפול, עדות לכך שאנתרציקלינים במינון גבוה מספקים תועלת בתת-קבוצה של חולים מוגדרים גנטית עם AML.

מנתונים אלו עולה כי ניתוח גנטי מפורט יותר עשוי להוביל לריבוד טוב יותר של הסיכונים ולזהות חולים הצפויים לתועלת עם טיפול כימותרפי אינטנסיבי יותר.

N Engl J Med. Published online March 14, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה