Hematology Other

מרבית החיסונים לילדים אינם קשורים בהתפתחות ITP (מתוך Pediatrics)

ממחקר חדש עולה כי למרות שבעבר חיסון כנגד חצבת-חזרת-אדמת (MMR) נקשר עם סיכון מוגבר ל-ITP (Immune Thrombocytopenia), חיסונים אחרים בשנות הילדות אינם קשורים בסיכון להתפתחות ההפרעה ההמטולוגית. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת Pediatrics.

לדברי החוקרים, ידוע זה זמן רב כי החיסון כנגד נגיפי חצבת-חזרת-אדמת עלול להוביל להתפתחות ITP כאשר לרוב מדובר במקרים קלים וחולפים. לפי ההערכות, מדובר במקרה אחד לכל 40,000 חיסונים. עם זאת, לא היה ברור אם הדבר נכון גם עבור חיסונים אחרים הניתנים במהלך הילדות.

במסגרת המחקר סקרו החוקרים את הרשומות הרפואיות אודות 1.8 מיליון תינוקות וילדים בארצות הברית, שקיבלו חיסונים שגרתיים בין השנים 2000-2009. במהלך תקופה זו, 197 ילדים אובחנו עם ITP.

כאשר החוקרים השוו את הסיכון של ילדים קטנים לפתח ITP בתוך 42 ימים מקבלת חיסון, לבין הסיכון בנקודות זמן אחרות, הם לא מצאו כל עדות לעליה בסיכון בעקבות מתן חיסונים, למעט MMR.

עם זאת, התמונה הייתה שונה בילדים גדולים יותר. החוקרים מדווחים כי בילדים בגילאי 7-17 שנים, חיסון כנגד HAV (Hepatitis A Virus) לווה בסיכון מוגבר ל-ITP. בילדים בגילאי 11-17 שנים, החיסון כנגד אבעבועות רוח והחיסון כנגד טטנוס, דיפתריה ושעלת (Tdap) נקשרו שניהם עם ההפרעה ההמטולוגית.

עם זאת, הממצאים על מקרה אחד או שניים של ITP שנקשרו עם כל חיסון. לכן, בשום אופן לא ניתן לקבוע כי קיים קשר בין הדברים.

עדיין קיימת שאלה באשר למצב בילדים גדולים יותר ובבני נוער. עם זאת, מאחר ש-ITP מאוד נדיר בגילאים אלו, יהיה קשה מאוד לבחון את הנושא.

מומחים אינם יודעים להסביר מדוע החיסון כנגד חצבת-חזרת-אדמת דווקא כרוך בסיכון מוגבר ל-ITP. ייתכן כי הדבר נוגע לכך שהנגיפים אותם מונע החיסון קשורים באופן הדוק יותר עם ITP, בהשוואה לנגיפים אחרים. החיסון כנגד MMR מכיל נגיפים מוחלשים (ולא מתים). ייתכן כי בחלק מהילדים, התגובה של מערכת החיסון לנגיפים בחיסון מובילה לתקיפה אבנורמלית של טסיות ייתכן כי הדבר מתרחש בילדים עם נטייה גנטית למחלה.

Pediatrics 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה