Hematology Other

סקירת ספרות מעודכנת מצביעה על כך ש- Dasatinib מהווה טיפול קו ראשון יעיל ל-CML בשלב הכרוני או לאחר כשלון Imatinib (מתוך Drugs)

מסקירת ספרות עדכנית, שתוצאותיה פורסמו בכתב העת Drugs, עולה כי Dasatinib (ספרייסל) הינו קו-טיפול ראשון בחולים עם CML (Chronic Myeloid Leukemia) בשלב כרוני או לאחר כשלון טיפול ב-Imatinib (גליבק). כמו כן, מדובר בטיפול יעיל בחולים עם לויקמיה מסוג ALL (Acute Lymphoblastic Leukemia), חיובית לכרומוזום פילדלפיה.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לסקור את היעילות והסבילות של Dasatinib בטיפול בחולים עם אבחנה חדשה של CML בשלב כרוני, או חולים עם CML עם עמידות או אי-סבילות לטיפול ב-Imatinib או חולים עם ALL חיוביים לכרומוזום פילדלפיה, וכן לסכם את התכונות הפרמקולוגיות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי Dasatinib הינה תרופה פומית, המעכבת את פעילות חלבוני Tyrosine Kinase שונים, המשמשת לטיפול במבוגרים עם אבחנה חדשה של CML בשלב הכרוני, CML (כרוני, מואץ או בשלב בלאסטים) עם עמידות או אי-סבילות לטיפול קודם, כולל Imatinib, או ALL חיובית לכרומוזום פילדלפיה עם עמידות או אי-סבילות לטיפול קודם.

ל- Dasatinib פעילות גבוהה פי 325 יותר מ-Imatinib לעיכוב ABL Kinase בתנאי מעבדה והינה תרופה פעילה כנגד מגוון רחב של מוטאציות BCR-ABL עמידות ל-Imatinib, למעט T315I. במחקרים קליניים, טיפול פומי ב- Dasatinib נמצא יעיל להשלמת תגובה ציטוגנטית מלאה או מג’ורית בטיפול בחולים עם CML בשלב-כרוני עם אבחנה חדשה או חולים עם עמידות או אי-סבילות של הטיפול ב-Imatinib. בדומה, Dasatinib נמצא יעיל בהשגת תגובה המטולוגית כוללת או מג’ורית בחולים עם אי-סבילות או עמידות ל-Imatinib , CML בשלב מואץ או בשלב בלאסטים, או חולים עם ALL חיוביים לכרומוזום פילדלפיה.

הטיפול הביא לתגובה מהירה בתוך 1-3 חודשים, שנותרה לאורך 1-5 שנות מעקב. מרבית תופעות הלוואי של Dasatinib היו בחומרה קלה עד בינונית. אגירת נוזלים הייתה התופעה הנפוצה ביותר. הפרעות המטולוגיות היו נפוצות וציטופניה הייתה תופעת הלוואי הנפוצה ביותר בדרגה 3/4.

Dasatinib במינון 100 מ”ג, הניתן פעם ביום, היה דומה ביעילותו ל- Dasatinib במינון 70 מ”ג, שניתן פעמיים ביום, ונסבל טוב יותר, עם היארעות נמוכה יותר של תפליטים פלאורליים ותרומבוציטופניה בדרגה 3/4, בפרט. Dasatinib היה יעיל יותר מ-Imatinib במינון גבוה בטיפול בחולים עם CML בשלב-כרוני ועמידות ל-Imatinib, והיה יעיל יותר ממינונים סטנדרטיים של Imatinib. כמו כן, עם טיפול ב- Dasatinib שכיחות תפליטים פלאורליים הייתה נמוכה יותר, בחולים עם אבחנה חדשה של CML בשלב-כרוני.

Dasatinib היה דומה ביעילותו בחולים עם ובלי מוטאציות BCR-ABL בתחילת הדרך. לאור זאת, Dasatinib הינו טיפול פומי מאוד יעיל, הניתן פעם ביום, כטיפול קו-ראשון בחולים עם אבחנה חדשה של CML בשלב-כרוני, כמו גם לטיפול בחולי CML בשלב כרוני או מתקדם עם אי-סבילות או עמידות ל-Imatinib וחולים עם לויקמיה מסוג ALL חיובית לכרומוזום פילדלפיה.

Drugs. 2011 Sep 10;71(13):1771-95

לידיעה ב-PubMed

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה