Hematology Other

סיכון מוגבר למחלות ממאירות בנשים גבוהות (Lancet Oncol)

ממחקר חדש שפורסם בכתב העת Lancet Oncology עולה כי בנשים גבוהות קיים סיכון מוגבר להתפתחות ממאירויות רבות מסוגים שונים, בהשוואה לנשים נמוכות יותר.

לדברי החוקרים, באישה בכל גובה, הסיכון לממאירות היה גבוה ב-16% יותר מאישה נמוכה ב-10 סנטימטרים. הקשר זוהה בכל הגבהים בטווח הנורמה.

החוקרים בחנו את הקשר בין גובה ובין היארעות ממאירויות במחקר Million Women Study, שכלל כ-1.3 מיליון נשים בגיל העמידה מבריטניה נכללו במחקר בין השנים 1996-2001. הגיל הממוצע בעת הגיוס למחקר היה 56.1 שנים.

נשים גבוהות יותר נטו להיות במצב סוציו-אקונומי גבוה יותר, שתו אלכוהול בכמות גדולה יותר, היו מבוגרות יותר בזמן המחזור החודשי הראשון, היו בעלות מספר ילדים קטן יותר, היו פעילות יותר, וילדו את הילד הראשון שלהם בשלב מאוחר יותר במהלך חייהן, בהשוואה לנשים נמוכות יותר. בקבוצה זו תועדה שכיחות נמוכה יותר של השמנה או עישון בהווה.

הגובה הממוצע של המשתתפות במחקר היה 160.9 סנטימטרים. הגובה הממוצע של הנשים הגבוהות ביותר היה 174 סנטימטרים והגובה הממוצע של הנשים הנמוכות ביותר היה 153 סנטימטרים, עם הבדל של 21 סנטימטרים.

הנשים היו במעקב במשך 11.7 מיליון שנות-אדם, או חציון של 9.4 שנים לכל אישה. במהלך תקופה זו, תועדו 97,376 מקרים של סרטן.

מהמחקר עולה יחס סיכון של 1.16 לכלל הממאירויות (p<0.0001) עבור כל עליה של 10 סנטימטרים בגובה. הסיכון המוגבר היה מובהק סטטיסטית עבור 10 ממאירויות שונות.

יחס הסיכויים לסרטן מעי גס היה 1.25, לסרטן הרקטום 1.14, למלנומה 1.32, לסרטן שד 1.17, לסרטן רירית הרחם 1.19, לסרטן השחלות 1.17, לסרטן הכליות 1.29, לסרטן מערכת העצבים המרכזית 1.20, ללימפומה שאינה-הודג’קין 1.21 וללויקמיה 1.26.

החוקרים ערכו בנוסף מטה-אנליזה, ושילבו את התוצאות הללו עם אלו מ-10 מחקרים פרוספקטיביים אחרים, ומצאו כי הסיכון להתפתחות ממאירות בהתאם לגובה היה דומה באירופה, צפון אמריקה, אוסטרליה ואסיה.

החוקרים טענו כי בנשים גבוהות יותר ישנה כמות גדולה יותר של תאים בגוף, ולכן סיכוי גבוה יותר כי אחד התאים הללו יפתח שינויים קרצינוגניים. כמו כן, ייתכן כי הורמוני גדילה משחקים תפקיד במקרים אלו.

Lancet Oncol. Published Online July 21, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה