Hematology Other

התועלת של מתן FFP לחולים ביחידות טיפול נמרץ (מתוך Critical Care)

ממחקר חדש שפורסם בעיתון Critical Care עולה כי בין יחידות טיפול נמרץ שונות ישנה שונות נרחבת בין רופאים בהרגלי השימוש בעירוי FFP (Fresh Frozen Plasma), עם שיעור גבוה של עירויי FFP להתוויות ללא הוכחה לתועלת קלינית

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי FFP מצוי בשימוש נרחב, אך מחקרים מעטים תיארו את דפוס השימוש בפלזמה בחולים במצב קריטי. במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים להעריך את הפרעות הקרישה בחולים ביחידות טיפול נמרץ ומדווחים על השימוש ב-FFP במבוגרים במצב קריטי, על ההתוויות לעירויים, גורמים המעידים על המינון המתאים וההשפעות של FFP על תפקודי הקרישה.

החוקרים ערכו מחקר רב-מרכזי, תצפיתי, פרוספקטיבי, של כל החולים שאושפזו ל-29 יחידות טיפול נמרץ בבתי חולים בבריטניה במהלך שמונה שבועות. הם אספו נתונים יומיים לאורך האשפוז ביחידות טיפול נמרץ להערכת תפקודי הקרישה, תוצאות קליניות רלבנטיות (כולל דימומים), הפרעות קרישה (המוגדרת בנוכחות INR מעל 1.5, או ערך PT מקביל לזאת), טיפול ב-FFP ו-Cryoprecipitate וההתוויות למתן עירוי.

מבין 1,923 אשפוזים, 12.7% מהחולים טופלו ב-FFP ביחידות טיפול נמרץ. בסה”כ, ניתנו 0.63 עירויי FFP לאשפוז ביחידת טיפול נמרץ (0.11 יחידות ליום אשפוז ביחידת טיפול נמרץ). הסיבות למתן FFP כללו דימומים (48%), טיפול מניעתי לפני פרוצדורות (15%) וטיפול מניעתי ללא פרוצדורה מתוכננת (36%). בסה”כ, חציון מינון FFP עמד על 10.8 מ”ל לק”ג 1-, אך המינונים היו שונים מאוד (7.2-14.4 מ”ל לק”ג). 31% מעירויי FFP ניתנו לחולים ללא הארכת PT, ו-41% לחולים ללא תיעוד של דימום ורק הפרעה קלה בערכי INR (מתחת ל-2.5).

נפחי FFP גבוהים יותר ניתנו כאש ההתוויה הייתה דמם וכאשר ערכי INR טרם העירוי היו גבוהים יותר (p<0.001). מניתוח סטטיסטי עולה כי דימום הינו הגורם המנבא הבולט ביותר למינון FFP גבוה יותר. ערכי INR טרם העירוי היו תקינים לעיתים קרובות יותר כאשר ההתוויה לעירוי הייתה דימום. בסה”כ, תיקון ערכי INR לאחר-עירוי FFP היה קטן באופן עקבי, אלא אם ערכי INR טרם העירוי עמדו על למעלה מ-2.5, אך מתן במהלך דימום לווה בתיקון גדול יותר של ערכי INR.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ישנה שונות רבה בשימוש במנות FFP ביחידות טיפול נמרץ, עם שיעור גבוה של עירויי FFP להתוויות ללא הוכחה לתועלת קלינית. דרושות עדויות טובות יותר ממחקרים קליניים, העשויות להביא לשינוי דפוסי השימוש בעירויים אלו ופרוטוקולי הטיפול.

Crit Care. 2011;15(2)

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה