Hematology Other

שליש מחולי הסרטן המטופלים באופיואידים סובלים מפגיעה קוגניטיבית (מתוך Journal of Clinical Oncology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חתך חדש אשר פורסם בגיליון פברואר של ירחון Journal of Clinical Oncology עולה כי עד שליש מחולי סרטן הנוטלים אופיואידים במינון של 400 מ”ג ומעלה מצויים בסיכון מוגבר לפגיעה קוגניטיבית.

החוקרים מסבירים כי המדובר בבעיה שכיחה, ואולם קשה להבחין בינה ובין הגורמים האחרים להתדרדרות קוגניטיבית, ובהם תרופות נוספות, כימותרפיה, זיהום והפרעות מטבוליות.

במחקר הוערכו 1,915 חולי סרטן באמצעות מבחן ה-Mini-Mental State Examination (MMSE). החולים רובדו על פי ציוני ה-MMSE (כאשר ציון של 0-23 נקודות הוגדר כפגיעה קוגניטיבית ודאית; ציון של 24-26 נקודות הוגדר כפגיעה קוגניטיבית אפשרית; וציון של 27-30 הוגדר כהיעדר פגיעה קוגניטיבית).

החוקרים מציינים כי סרטן הריאות היה סוג הסרטן היחיד מבין 11 שנבדקו אשר היה קשור בתפקוד קוגניטיבי ירוד יותר, דבר אותו מייחסים החוקרים לגורמים הקשורים באופן ספציפי לסרטן הריאות, כגון אנמיה, כימותרפיה והקרנות לגולגולת.

לצד מינונים גבוהים של אופיואידים, עלה בידי החוקרים לתאר גורמים נוספים הקשורים בהתדרדרות קוגניטיבית משמעותית יותר, ובהם גיל מתקדם, מצב תפקודי ירוד יותר על פי מדד Karnofsky, וביצוע הבדיקה תוך 15 חודשים לכל היותר מהאבחנה.

החוקרים מדגישים כי בשל מבנה המחקר כמחקר חתך, הרי שתוצאותיו מציעות גורמים אפשריים העלולים להפריע לתפקוד הקוגניטיבי, אולם לא גורמים ודאיים לפגיעה קוגניטיבית. אף על פי כן, התוצאות עשויות לטענתם לסייע לקלינאים לשפר את תכנון הטיפול, להכינם לקראת האפשרות של פגיעה קוגניטיבית ולכלול טיפול בגורמי סיכון הפיכים.

מומחה בתחום אשר נתבקש להגיב לפרסום הדברים מציין כי רמות טסטוסטרון נמוכות עשויות למלא תפקיד בפגיעה הקוגניטיבית הקשורה בשימוש באופיואידים, ומציע כי טיפול הורמונלי תחליפי עשוי לסייע בהקשר זה. הוא מזכיר כי במרכז Memorial Sloan-Kettering נעשה שימוש גם בהחלפה של התכשירים האופי ואידים ובסטימולנטים על מנת לנגוד את הבעיות הקוגניטיביות העלולות להתעורר בעקבות השימוש באופיואידים.

בנוסף, ביקשו החוקרים בעבודתם זו להעריך את התפקוד הקוגניטיבי אל מול סוג האופיואיד בו טופלו החולים, לרבות Fentanyl, Morphine ו-Oxycodone, הם שלושת התכשירים השכיחים ביותר בשימוש בהקשר זה, ולדבריהם לא נמצא קשר שכזה כאשר בוצע תקנון לגורמים אחרים.

לבסוף, מציינים החוקרים כי הגורם לכאב או עוצמתו לא השפיעו על הפגיעה הקוגנטיבית במחקר זה, ואולם לדבריהם חולים אשר דיווחו על שעורים גבוהים יותר של כאב המתעורר חרף הטיפול (Breakthrough pain, BTP) הראו תפקוד קוגניטיבי טוב יותר, דבר אשר עשוי להעיד על כך ש-BTP עשוי לנגוד את ההשפעות הסדטיביות של תכשירים אופיואידיים.

באותו עניין, ראוי להזכיר כי לפני מספר חודשים פורסם מאמר מערכת ב-New England Journal of Medicine אשר עסק בשימוש ההולך וגובר בתכשירים אופיואידים ככלל, ובשיעור הגבוה של מקרי תמותה הקשורים במינוני יתר ושימוש לא נכון בקבוצת תרופות זו, כמו גם ביוזמות ה-Food and Drug Administration (FDA) האמריקאי להתמודדות עם הבעיה הרווחת.

J Clin Oncol 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה