Hematology Other

הפרין במתן תת-עורי אינו נספג היטב לאחר ניתוח בטני (מתוך הכנס ה-40 של SCCM)

עם מתן טיפול תת-עורי בהפרין ייתכן כי ההגנה מפני תרומבואמבוליזם ורידי אינה אופטימאלית בחולים לאחר ניתוח בטני מג’ורי, מאחר שנראה כי הספיגה ירודה בחולים אלו, כך מדווחים חוקרים בכנס ה-40 של Society of Critical Care Medicine.

החוקרים מסבירים כי טיפול תת-עורי בהפרין הינו הטיפול הסטנדרטי למניעת תרומבואמבוליזם ורידי. עם זאת, לאור דיווחים אקראיים אודות טיפול תוך-ורידי בהפרין במינון נמוך עם תוצאות טובות, ללא הבדל בשיעורי הדמם בהשוואה לטיפול תת-עורי, החוקרים ביקשו לבחון לעומק את הטיפול התוך-ורידי בהפרין.

מדגם המחקר כלל 50 חולים המאושפזים ביחידת טיפול נמרץ מיד לאחר ניתוח בטני מג’ורי, שחולקו באקראי לטיפול תת-עורי בהפרין (5000 יחידות), שלוש פעמים ביום הטיפול הסטנדרטי או לטיפול תוך-ורידי עם התאמת המינון ל-aPTT בטווח של 40-45 s.

מרבית המשתתפים במחקר אובחנו עם ממאירות. לנקודה זו חשיבות רבה מאחר שידוע כי חולי סרטן מצויים בסיכון מוגבר לקרישיות יתר. בנוסף, כאשר הם מועברים ליחידת טיפול נמרץ, קיימת שכיחות מוגברת של גורמי סיכון לקרישיות יתר.

המשתתפים היו מותאמים היטב מבחינה דמוגרפית. מרביתם סבלו מעודף משקל קל, עם ערכי BMI של 27, מדד APACHE עמד בממוצע על 13.

החוקרים מצאו כי עם טיפול תת-עורי רמות פעילות Anti-Xa לא היו מדידות 5 ימים לאחר הניתוח. רמת השיא של פעילות Anti-Xa הייתה 0. מנגד, בקבוצת החולים שקיבלו טיפול תוך-ורידי נרשמה עליה מובהקת סטטיסטית בפעילות Anti-Xa לאחר שלוש ימים (0.04 יחידות למ”ל לעומת 0 יחידות למ”ל) ולאחר 4 ימים (0.05 לעומת 0 יחידות למ”ל).

עדיין מדובר ברמות נמוכות, כאשר הטווח המקובל של Anti-Xa למניעת פקקת ורידים עמוקים הינו 0.1-0.3, אך תוצאה זו עדיפה על קודמתה.

החוקרים מצאו כי בקרב חולים שטופלו בהפרין במתן תת-עורי פרופיל קרישיות-יתר נותר עד 5 ימים לאחר הניתוח, אך בחולים שקיבלו טיפול תוך-ורידי הפרופיל היה תקין. מדובר בתוצאה חשובה בחולים לאחר ניתוח להם סיכון מוגבר לדימום.

לא תועדו מקרים של פקקת ורידים עמוקים בבדיקות אולטרה-סאונד בשתי הקבוצות, ולא תוארו מקרי דמם מג’ורי או אירועי תרומבוציטופניה עקב הפרין (HIT).

אין הבדל במשך האשפוז ביחידת טיפול נמרץ או בשיעורי התמותה לאחר 28 ימים. לכן החוקרים תומכים בהמשך הערכת הטיפול התוך-ורידי בהפרין למניעת תרומבואמבוליזם ורידי לאחר ניתוח בחולים המאושפזים ביחידות טיפול נמרץ.

Society of Critical Care Medicine (SCCM) 40th Critical Care Congress: Abstract 756

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה