Hematology Other

האם הטיפול בקומדין ניתן באופן מספק למניעת שבץ מוחי? (Stroke)

הטיפול בוורפרין (קומדין) מונע אירועים מוחיים וחוסך כספים, אך הטיפול ניתן רק לחלק קטן מהקשישים עם פרפור פרוזדורים בהם תתכן תועלת לטיפול, כך עולה מתוצאות מחקר חדש.

החוקרים מסבירים כי רופאים רבים חוששים מאוד מפני סיבוכי דמם בקשישים ולעיתים מעריכים ביתר את הסיכון ולא מעריכים דיו את התועלת היחסית מבחינת מניעת שבץ מוחי איסכמי וסיבוכים אחרים על-רקע קרישי דם.

העלויות הישירות של הטיפול בשבץ מוחי עקב פרפור פרוזדורים עולות על 2.5 מיליארד דולרים. המשמעות היא שניתן לחסוך כ-1.1 מיליארד דולרים עם טיפול מבוקר-היטב בקומדין בחולים עם פרפור פרוזדורים שהם מועמדים מתאימים לטיפול.

מדגם המחקר כלל 70,057 חולים שטופלו בקומדין, 5,640 (8%) אובחנו עם שבץ מוחי איסכמי במהלך כשנתיים. שיעור ההיארעות של שבץ ל-100 שנות-מטופל עמד על 3.6 בקרב מטופלים בקומדין ו-4.6 בקרב אלו שלא טופלו בקומדין.

לאחר תקנון לגיל, מין, סוכרת וגורמי סיכון אחרים לשבץ מוחי, הטיפול בקומדין הוביל לירידה של 27% בסיכון היחסי לשבץ מוחי איסכמי.

בקרב חולים שטופלו בקומדין תועדה עליה קלה בלבד בהיארעות דימומים מג’וריים, ולא חלה עליה בשיעור אירועי שבץ מוחי המורגי ממצא לא-צפוי.

סך העלויות הרפואיות היה נמוך יותר בקרב מטופלים בקומדין, בהשוואה לאלו שלא נטלו את התרופה, עם הבדל של למעלה מ-9,800 דולרים בשנה. מטופלים בקומדין פנו יותר לרופא המטפל, אך שיעור האשפוזים היה נמוך יותר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הטיפול בקומדין משתלם מבחינת עלות-תועלת, ובמידה וניתן באופן הולם לחולים עם פרפור פרוזדורים, צפויה ירידה גדולה עוד יותר בעלויות.

Stroke. Posted online December 9, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה