Hematology Other

המאמרים הנצפים ביותר במדסקייפ בשנת 2010 בתחום המטולוגיה/אונקולוגיה (מתוך מדסקייפ)

להלן רשימה חלקית של המאמרים הנצפים ביותר, שפורסמו במדסקייפ במהלך שנת 2010, בתחום המטולוגיה ואונקולוגיה.

1)      האם כריתה מניעתית של השד הנגדי משפרת הישרדות?

במסגרת המחקר התבססו החוקרים על נתוני מאגר SEER (Surveillance, Epidemiology and End Results) וזיהו למעלה מ-107,000 נשים שעברו כריתת שד בשל סרטן שד. כ-9,000 מהן עברו גם כריתה מניעתית של השד הנגדי בין השנים 1998-2003. לאחר חציון מעקב של 47 חודשים, בקרב הנשים שעברו כריתת שד בשל גידול וכריתה מניעתית של השד הנגדי הסיכון לתמותה עקב סרטן שד היה נמוך יותר, בהשוואה לנשים לאחר כריתת שד חד-צדדית (HR = 0.63,  p<0.001). היתרון ההישרדותי עקב כריתה מונעת של השד הנגדי תועד בעיקר בנשים בגילאי 18-49 שנים, עם מחלה בשלב III, שלילית לקולטנים לאסטרוגן (HR = 0.68,  p=0.004). בנשים אלו, לאחר כריתה מונעת של השד הנגדי שיעורי ההישרדות המתוקנים לאחר חמש שנים היו גבוהים יותר בהשוואה לנשים שלא עברו כריתה מונעת של השד הנגדי (88.5% לעומת 83.7%).

2)      תרופות מהן יש להימנע בנשים הנוטלות טמוקסיפן

בעקבות סקירה ספרותית של העדויות בנוגע לתרופות המעכבות משמעותית את פעילות CYP2D6, מומלץ להימנע ממתן תרופות אלו לנשים המטופלות בטמוקסיפן, מאחר שמשפיעות על המטבוליזם ומובילות לריכוז נמוך יותר של המטבוליט הפעיל.

רשימת התרופות בעלות פעילות מתונה עד משמעותית לעיכוב פעילות CYP2D6 כוללת:

·         נוגדי-דיכאון מסוג SSRI (Selective Serotonin Reuptake Inhibitor) או SNRI (Selective Noradrenergic Reuptake Inhibitor) Paroxetine, Fluoxetine, Bupropion ו-Duloxetine.

·         אנטי-פסיכוטיות Thioridazine, Perphenazine ו-Pimozide.

·         תרופות לבביות Quinidine ו-Ticlopidine.

·         תרופות למחלות זיהומיות Terbinafine ו-Quinidine.

·         שונות Cinacalcet

לרוב יש חלופות מאותה משפחת תרופות ובמאמר מציינים החוקרים רשימת חלופות אפשרית.

3)      טיפול כימותרפי חדש משפר הישרדות בחולים עם סרטן ערמונית גרורתי

במחקר בשלב 3 התרופה הניסיונית Cabazitaxel (סנופי-אבנטיס) ששימשה כטיפול קו-שני בחולים עם סרטן ערמונית גרורתי הביאה לעליה של 30% בשיעורי ההישרדות, בהשוואה לטיפול הסטנדרטי ב-Mitoxantrone (15.1 חודשים לעומת 12.7 חודשים).

4)      ממאירויות משניות לאחר הקרנות לטיפול בסרטן ערמונית

טיפול קרינתי מלווה בעליה מתונה בסיכון לממאירויות משניות. בטיפול בחולים עם סרטן ערמונית, הסיכון לתמותה עקב סרטן שלפוחית השתן על-רקע טיפול קרינתי עשוי להיות גדול יותר מהסיכון לתמותה בשל הממאירות הראשונית בערמונית עם טיפול כירורגי או מעקב בלבד. למרות שהסיכון הכולל לממאירויות משניות אינו גבוה דיו בכדי להטיל ספק או לדחות את הצורך בטיפול קרינתי בחולים עם סרטן ערמונית, קיים חשש מפני הסיבוכים הכרוכים בטיפול קרינתי בחולים בסיכון נמוך ובאלו בסיכון מינימאלי לתמותה עקב סרטן ערמונית. באשר לסרטן שלפוחית השתן, נדרש מעקב הדוק אחר חולים לאחר טיפול קרינתי בשל סרטן ערמונית, במהלך תקופה של עד 15 שנים.

5)      טיפול ב-Iplimumab משפר הישרדות בחולים עם מלנומה מתקדמת

מחקר חדש שכלל 13 מרכזים רפואיים בצפון אמריקה, דרום אמריקה, אירופה, אסיה ואפריקה ונערך בין השנים 2004-2008. חולים עם מלנומה מתקדמת לא-נתיחה, חולקו באקראי לטיפול ב- Iplimumabעם פלסבו , Iplimumab עם חיסון gp100 או חיסון gp100 עם פלסבו. החוקרים לא מצאו הבדל בהישרדות בין שתי קבוצות הטיפול ב- Iplimumab (כ-10 חודשים). מעבר להישרדות טובה יותר בהשוואה לחיסון, Iplimumab הביא לאיזון טוב יותר של המחלה; לאחר שישה חודשים המחלה לא התקדמה בקרוב ל-30% מהמטופלים ב- Iplimumab, בהשוואה ל-11% מהמטופלים בחיסון בלבד. Iplimumab נסבל היטב, אך החוקרים ציינו כי תופעות הלוואי עשויות להיות מסכנות-חיים ועשויות להגביל את הטיפול בתרופה.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה