Hematology Other

האם ניתן להפסיק imatinib בחולים עם GIST מתקדם לאחר 3 שנות טיפול? (מתוך ה- Lancet Oncology)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר חדש שפורסם בירחון ה- Lancet Oncology ב- 22 בספטמבר, עולה כי הפסקת imatinib (Glivec) לאחר 3 שנים בחולי GIST (gastrointestinal stromal tumours) מתקדמים שהגיבו לתרופה, מביאה לסיכון גבוה להתקדמות מהירה של המחלה. 

הפסקת התרופה, אי לכך, אינה מומלצת שלא במסגרת מחקרים קליניים, אלא אם כן המטופלים חווים תופעות לוואי קיצוניות.

במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים להעריך את השפעת הפסקת imatinib על שרידות ללא התקדמות המחלה ועל שרידות כללית בחולי GIST מתקדמים שהגיבו לתרופה במשך תקופה ארוכה.

המחקר כלל 434 נבדקים, וניתוח ביניים תוכנן לאחר הקצאה אקראית של 50 הנבדקים הראשונים עם מחלה לא מתקדמת שטופלו במשך 3 שנים ע”י imatinib לשתי קבוצות הפסקת הטיפול (25 נבדקים) והמשך הטיפול (25 נבדקים).

מתוצאות המחקר עולה כי לאחר תקופת מעקב חציונית של 35 חודשים (95% CI 33—38), שרידות נטולת התקדמות למשך שנתיים בקבוצת המשך הטיפול עמדה על 80% (95% CI 58—91) ו 16% (5-33) בקבוצת הפסקת הטיפול (p<0.0001).

בנוסף, לא הודגמו הבדלים בתופעות לוואי חמורות (הופעת בצקות או חולשה) בין שתי הקבוצות.

החוקרים מסיקים כי ממצאיהם מדגימים כי הפסקת imatinib בנסיבות של מחלה מתקדמת מובילה להתקדמות מהירה ברוב החולים.  יחד עם זאת, אין לקבוע השפעות הפסקת הטיפול על יצירת עמידות ל- imatinib או על שרידות כללית לאור תוקפו המוגבל של המחקר

במאמר מערכת נלווה נכתב כי ממצאי המחקר תומכים בצורך בטיפול ממושך ב- TKIs (tyrosine kinase inhibitors) ב- CML (chronic myeloid leukaemia) וב- GIST, וכן בממאירויות נוספות המגיבות לטיפולים אלו, כאשר הפסקת הטיפול כרוכה באכלוס מחדש מהיר יחסית של תאים סרטניים.

כמו כן ממצאי המחקר תומכים בכך שפעולות הננקטות בהווה לשם שיפור יעילות TKIs כנגד אונקוגנים משופעלים עשויות לשפר את משך השליטה במחלה, אך עלולות לא להיות מספקות בהשגת ריפוי.

Lancet Oncology

Lancet Oncology, editorial

לידיעה ב- NeLM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה