Hematology Other

האינטראקציה בין קלופידוגרל ובין תכשירים מקבוצת ה-PPIs משמעותית יותר בחולים שאינם נשאים לאלל LOF של גן CYP2C19 (מתוך כנס European Society of Cardiology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר פרמקודינמי קטן אשר הוצג בכנס השנתי של ה-European Society of Cardiology (ESC) עולה כי האינטראקציה בין Clopidogrel ובין מעכבי משאבת המימן (Proton-pump inhibitors, PPIs) עשויה להיות חשובה יותר בקרב חולים אשר אינם נשאים לאללים שהינם Loss-of-function (LOF) לגן CYP2C19.

החוקרים מסבירים כי מצאו שאנשים שאינם נשאים לאלל LOF של הגן CYP2C19 היו חשופים יותר להשפעות האינטראקציה הבין-תרופתית הקשורה בשילוב של Clopidogrel ו-PPIs בהשוואה לנשאים של אללים אלו.

לדברי החוקרים, הן התכשיר Clopidogrel והן אלו מקבוצת ה-PPIs עוברים מטבוליזם בידי אנזים ה-CYP2C19, ולפיכך ביקשו במחקרם זה לבחון שמא אלו הנשאים לאללים שהם LOF לגן זה יושפעו במידה ניכרת יותר על ידי האינטראקציה הבין-תרופתית. למרבה הפלא, מצאו כי ההיפך הוא הנכון.

במחקר נכללו 36 מתנדבים בריאים אשר קיבלו Clopidogrel במנת העמסה בודדת במינון 300 מ”ג ולאחר מינוני אחזקה יומיים של 75 מ”ג למשך שישה שבועות. בהמשך, קיבלו המתדנבים כל אחד משלושה תכשירים שונים מקבוצת ה-PPIs למשך שבוע, עם תקופה של שבוע ימים בין תכשיר אחד למשנהו. הם מציינים כי ה-PPIs שנבדקו היו Rabeprazole במינון 20 מ”ג, Pantoprazole במינון 40 מ”ג ו-Esmoprazole במינון 40 מ”ג.

החוקרים מצאו כי הפגיעה המשמעותית ביותר בהשפעה נוגדת הטסיות של Clopidogrel שנצפתה בעקבות שימוש במקביל בתכשיר מסוג PPI התרחשה בקרב הנבדקים שאינם נשאים לאלל LOF של הגן CYP2C19.

בנוסף, מדווחים החוקרים על השפעת מנה-תגובה ביחס למספר האללים מסוג LOF להם נשא הנבדק. לדבריהם, הפגיעה הרבה ביותר בהשפעת ה-Clopidogrel (כפי שהודגמה באמצעות העלייה הרבה ביותר באגרגציית טסיות) התרחשה בנבדקים שאינם נשאים לאלל LOF כלשהו לגן CYP2C19, ואילו הפגיעה הקטנה ביותר נצפתה בקרב אלו הנשאים לשני אללים שכאלו.

החוקרים מסכמים כי מצאו ירידה ניכרת בהשפעת התכשיר Clopidogrel בעקבות שימוש במקביל ב-PPIs בקרב אנשים שאינם נשאים לאלל LOF כלשהו בגן CYP2C19, והשפעה פחות משמעותית של אינטראקציה בין-תרופתית זו בקרב אלו הנשאים לאללים אלו, באופן המנוגד לכפי שציפו למצוא.

באותו עניין, ראוי לציין כי לאחרונה דיווחנו אודות תוצאות מחקרים חדשים אשר פורסמו בגיליון אוגוסט של ירחון Lancet ולפיהם התכשירים נוגדי הטסיות החדשים Prasugrel ו-Ticagrelor אינם מושפעים מאלל Loss of function בגן CYP2C19, המעיד פעמים רבות על תוצאות ירודות בטיפול ב-Clopidogrel.

בנוסף, נזכיר כי קיימנו לאחרונה פאנל מומחים מצולם בנושא השתתפות ד”ר שלומי מטצקי (טיפול נמרץ לב בשיבא) וד”ר אלי לב (המרכז לצינתורים של מרכז רבין/השרון) בו נידונו הדור החדש של התכשירים נוגדי הטסיות ושאלות הקשורות לשימוש המיטבי בהם.

מתוך הכנס השנתי של ה- European Society of Cardiology אשר נערך בשטוקהולם, שבדיה, בספטמבר 2010.


לידיעה ב-HeartWire

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה