Hematology Other

הקשר בין חסר ברזל ובין הסיכון לתמותה בחולים עם אי-ספיקת לב כרונית (Eur Heart J)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו ב-European Heart Journal עולה כי רמות ברזל נמוכות מלוות בעלייה בסיכון לתמותה או לצורך בהשתלת לב בחולים עם אי-ספיקת לב.

לדברי החוקרים, לברזל תפקיד בתהליכים ביולוגיים רבים למעט אריתרופויאזיס, ובחולים עם אי-ספיקת לב כרונית שכיחות גבוהה של חסר ברזל. השכיחות וההשלכות האפשריות של חסר ברזל בחולים עם אי-ספיקת לב כרונית זכו לתשומת לב רק לאחרונה.

במטרה לבחון את ההשפעה של רמות ברזל על התמותה בחולים עם אי-ספיקת לב, החוקרים עקבו אחר 546 חולים, למשך עד שלוש שנים. גיל המשתתפים הממוצע עמד על 55 שנים, עם מקטע פליטה של חדר שמאל של עד 45% (ממוצע, 26%).

מרבית החולים סווגו ברמת NYHA (New York Heart Association) ברמה II או III, אך 57 היו בדרגה I ו-42 בדרגה IV.

במדגם המחקר, 37% אובחנו עם חסר ברזל, שהוגדר בנוכחות רמת פריטין של מתחת ל-100 מ”ג לד”ל, או 100-300 מ”ג לליטר עם ריוויון טרנספרין של מתחת ל-20%. החוקרים אימצו הגדרות אלו לזיהוי חסר מאגר ברזל והפרעה במטבוליזם של ברזל. שיעורי חסר ברזל היו גבוהים יותר בחולים עם אנמיה (57%) בהשוואה לאלו ללא אנמיה (32%).

לאחר מעקב ממוצע של שנתיים, 153 חולים מתו ו-30 עברו השתלת לב. מניתוח סטטיסטי של הממצאים עולה קשר בין חסר ברזל (אך לא אנמיה)  ובין סיכון מוגבר לתמותה או השתלת לב (Adjusted HR = 1.58,  p<0.01).

החוקרים מציניים כי מספר מחקרים שפורסמו לאחרונה מצאו כי ניתן לשפר את המצב התפקודי של חולים עם אי-ספיקת לב ע”י השלמת מאגרי ברזל. מתוצאות המחקר הנוכחי עולה כי ייתכן ויש לשקול מתן תוספי ברזל כגישה תרפויטית בחולי אי-ספיקת לב, ללא קשר לנוכחות אנמיה, במטרה לשפר את הפרוגנוזה של החולים.

Eur Heart J 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה