Hematology Other

האם למתן תוספי סידן וויטמין D השפעה על הסתיידות עורקים כליליים? (Menopause)

מתן תוספי קלציום וויטמין D לנשים לאחר-מנופאוזה אינו משפיע על רמות הקלציום בעורקים הכליליים, כך עולה מנתונים ממחקר WHI (Women’s Health Initiative).

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הציגו תוצאות סותרות, כאשר אחד המחקרים מצא כי תוספי סידן מעלים את הסיכון לסיבוכים בנשים לאחר-מנופאוזה. עם זאת, מחקרים אחרים הדגימו קשר חלש בין התוספים והסתיידות עורקים כליליים.

במחקר הנוכחי בחנו החוקרים את הנתונים אודות 374 נשים , שחולקו באקראי לטיפול ב-1,000 מ”ג קלציום עם 400IU ויטמין D3 ביום, ו-380 נשים נוספות שטופלו בפלסבו. תקופת הטיפול הממוצעת עמדה על 7.4 שנים.

על-בסיס תוצאות בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת (CT), ממוצע מדד הקלציום בעורק הכלילי בנשים בקבוצת ההתערבות עמדה על 91.6, לעומת 100.5 בקבוצת הביקורת (p=0.74).

מניתוח נוסף של הנתונים עולה כי בנשים בקבוצת ההתערבות יחס הסיכונים המתוקן עמד על 0.96 למדד קלציום בעורק הכלילי בטווח 0 ו-100, לעומת יחס סיכונים מתוקן של 0.72 למדד של 101-300, ויחס סיכונים מתוקן של 1.09 למדד של מעל 300. לא זוהו הבדלים מובהקים בסיכונים אלו בהשוואה לקבוצת הביקורת (p>0.30).

גם בנשים עם צריכה תזונתית גבוהה יחסית של קלציום וויטמין D, לא נמצאה עדות לסיכון מוגבר או מופחת להסתיידות עורקים כליליים.

החוקרים מכירים בחלק ממגבלות המחקר, כולל הפסקה מוקדמת של הטיפול בחלק לא-מבוטל מהמשתתפות במחקר. עם זאת ניתוח נתונים שהוגבל לנשים בעלות היענות לטיפול הדגים תוצאות דומות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לטיפול במינונים מתונים של קלציום עם וויטמין D3 אין השפעה על הסתיידות עורקים כליליים בנשים לאחר-מנופאוזה. עם זאת, עדיין לא ברור אם למינונים גבוהים או נמוכים יותר תהיה השפעה על מדד זה.

Menopause 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה