Hematology Other

טיפול תוך-ורידי במגנזיום בדימום תת-עכבישי – האם הסיכון עולה על התועלת? (Stroke)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהדורת אוגוסט של Stroke עולה כי ייתכן וטיפול תוך-ורידי במגנזיום-סולפט אינו מסייע לחולים עם דימום תת-עכבישי חריף על-רקע מפרצת.

חוקרים מהונג-קונג וניו-זילנד מסבירים כי ריכוז גבוה של מגנזיום בדם מלווה בתוצאות נוירולוגיות גרועות יותר. הממצאים סותרים תוצאות מחקרים מוקדמים לפיהם רמות מגנזיום נמוכות לאחר דימום תת-עכבישי מובילות לתוצאות שליליות .

החוקרים בחנו את הנתונים ממחקר אקראי, כפל-סמיות, בשלב III, שכלל 327 מבוגרים. מבין אלו, 169 חולים טופלו במגנזיום סולפט (80 מילימול בתמיסת סיליין 500 מ”ל ביום), בעוד ש-158 חולים טופלו בפלסבו (500 מ”ל סיליין ביום) למשך עד 14 ימים לאחר אבחנת דימום תת-עכבישי חריף על-רקע מפרצת. העירוי החל 31.7 שעות לאחר ההתקף, בממוצע.

מינון מגנזיום הותאם להשגת ריכוז מגנזיום בדם בטווח 2-2.5 מילימול לליטר. החולים טופלו בנוסף ב-Nimodipine.

במטרה להעריך את ההשפעות של מגנזיום, החוקרים השוו את הרמות בדם עם התוצאות הנוירולוגיות, כולל מדד Extended Glasgow Outcome Scale (היעד העיקרי של המחקר, שנבדק לאחר 6 חודשים), מדד Modified Rankin Scale (לאחר 6 חודשים), מדד Barthel Index וחסר נוירולוגי איסכמי מאוחר.

בקרב חולים שטופלו במגנזיום, החוקרים זיהו קשר בין ריכוז מגנזיום גבוה יותר בדם ובין מדדים גרועים יותר (p<0.01) בכל התוצאות למעט חסר נוירולוגי איסכמי מאוחר. בחולים בקבוצת הפלסבו תועדו תוצאות גרועות יותר במדדים Extended Glasgow Outcome Scale וחסר נוירולוגי איסכמי מאוחר בקרב אלו עם רמות מגנזיום גבוהות יותר בדם.

מניתוח רב-משתנים עולה כי ריכוז מגנזיום ממוצע של מעל 1.82 מילימול לליטר בקבוצת ההתערבות, לווה בירידה מובהקת בסיכויים לתוצאות טובות במדדי Extended Glasgow Outcome Scale (מדד 5-8, OR = 0.3) ו-Modified Rankin Scale (מדד 0-2,  OR = 0.3).

בדומה, בקבוצת הביקורת, ריכוז מגנזיום של מעל 0.89 מילימול לליטר לווה בירידה מובהקת לסיכויים לתוצאות טובות יותר במדדי Extended Glasgow Outcome Scale, Modified Rankin Scale ו-Barthel Index.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ניתן להתייחס להיפומגנזמיה בעת האשפוז כאל תגובה תקינה של הגוף לאיסכמיה, ולכן הינה חסרת משמעות פרוגנוסטית. הם מוסיפים כי במטרה להעריך באופן מדויק יותר את יעילות הטיפול בדימום תת-עכבישי על-רקע מפרצת, דרושים מחקרים נוספים, שיתייחסו גם לאיכות החיים או לתפקוד הקוגניטיבי של החולים.

Stroke 2010;41

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה