Hematology Other

לסטטינים השפעה דומה לאמלודיפין על איסכמיה כלילית (Eur Heart J)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו ב-European Heart Journal עולה כי Atorvastatin (ליפיטור) מקל על איסכמיה כלילית זמנית בדומה ל-Amlodipine (נורווסק).

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים שפורסמו לאחרונה הוכיחו כי סטטינים מפחיתים אירועי איסכמיה כלילית, כאשר חלק מהמחקרים העלו את האפשרות כי הטיפול התרופתי משפיע על הביולוגיה של כלי הדם.

במחקר DUALL, החוקרים בחנו את ההשפעות של Atorvastatin ו-Amlodipine, בנפרד או בשילוב, ב-312 חולים סימפטומאטיים עם מחלת עורקים כליליים. 103 חולים טופלו ב-Amlodipine, 104 טופלו ב-Atorvastatin ו-104 נטלו את שתי התרופות.

לאחר 26 שבועות, חציון מספר האירועים האיסכמיים ירד משמעותית בהיקף דומה בשלוש הקבוצות.

שכיחות אירועי איסכמיה זמנית של שריר הלב ירדה בלמעלה מ-66%. למעלה ממחצית מהחולים לא פיתחו איסכמיה כלילית עד לביקור האחרון, וחציון משך האירועים הללו ירד בלמעלה מ-75% בשלוש הקבוצות.

מנתוני יומנים שמילאו החולים עולה תועלת דומה בהפחתת אירועי אנגינה בשלוש הקבוצות. כל שלוש הקבוצות דיווחו על ירידה משמעותית בנטילת טבליות ניטרוגליצרין, למרות שהירידה בנטילת ניטרוגליצרין לאחר 18 ו-26 שבועות הייתה גדולה יותר משמעותית עם Amlodipine, ועם שילוב Amlodipine ו-Atorvastatin, בהשוואה לנטילת Atorvastatin בלבד.

אנגינה בזמן מבחן מאמץ על אופניים ירדה בכ-50% בכל אחת משלוש קבוצות הטיפול, ושיעור החולים עם צניחות ST במהלך הבדיקה ירד ב-25-50%.

רמות hs-CRP (High-Sensitivity C-Reactive Protein), רמות כולסטרול כללי, LDL וטריגליצרידים ירדו משמעותית בקבוצת המטופלים ב-Atorvastatin ושילוב Amlodipine עם Atorvastatin, אך לא השתנו בקבוצת החולים שטופלו ב-Amlodipine בלבד.

ירידה באירועי איסכמיה זמניים של שריר הלב לוותה בירידה ברמות hs-CRP רק בקרב חולים שטופלו ב-Atorvastatin.

תופעות לוואי אירעו בשכיחות דומה בשלוש קבוצות המחקר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ל-Atorvastatin תועלת דומה לזו של Amlodipine (שהוכח היטב כטיפול כנגד אנגינה). עם זאת, תועד הבדל בהשפעה של Atorvastatin ו-Amlodipine על הסמן הדלקתי hs-CRP, עדות לכך שהפעילות כנגד איסכמיה של כל תרופה הייתה במנגנון שונה.

Eur Heart J 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה