Hematology Other

טיפול קרינתי בממאירות של בלוטת התריס בילדים והיארעות ממאירויות בעתיד (American Thyroid Association)

ממחקר חדש שהוצג בכנס American Thyroid Association עולה כי לחולים שקיבלו טיפול כנגד ממאירות של בלוטת התריס בילדותם שיעורי הישרדות טובים, אך הם חשופים לסוגי ממאירויות אחרים בשלב מאוחר יותר במהלך חייהם.

החוקרים דנו בממצאי המחקר שפורסמו בנוסף במהדורת יוני של World Journal of Surgery.

המחקר מעלה שאלות בנוגע לטיפול אגרסיבי מדי בילדים. החוקרים מסבירים כי שיעורי ההישרדות בחולים עם ממאירות פפילארית של בלוטת התריס טובים, אך קיים חשש מפני תמותה בשלב מאוחר יותר על-רקע ממאירויות אחרות.

החוקרים ממליצים לשקול את אפשרות טיפול ביוד רדיואקטיבי בילדים עם ממאירות פפילארית של בלוטת התריס רק לחולים נבחרים בסיכון גבוה.

מדגם המחקר כלל 215 חולים מתחת לגיל 21 שנים, עם ממאירות פפילארית של בלוטת התריס, שטופלו בין השנים 1940 ו-2008. החולים היו במעקב במשך למעלה מ-29 שנים, עם סך מעקב של 5838 שנות-מטופל.

במהלך תקופת המחקר 22 חולים מתו, זאת בהשוואה ל-11 מקרי תמותה צפויים באוכלוסיית הביקורת. מבין מקרי התמותה, 17 מקרים (77%) נבעו ממאירות, כאשר ב-15 מקרים היה מדובר בממאירות שאינה של בלוטת התריס.

במהלך 30 השנים הראשונות לאחר הניתוח, לא תועד הבדל מובהק בין השיעורים הצפויים של הישרדות עד לתמותה מכלל הסיבות ובין השיעורים בפועל. עם זאת, 30-50 שנים לאחר הטיפול, בקבוצת החולים תועד שינוי משמעותי ביותר בשיעורי התמותה (p=0.00045).

החוקרים מציינים כי בעוד שבקרוב ל-50% מהילדים שטופלו לפני שנות השבעים של המאה הקודמת חלה חשיפה של הראש או הצוואר לקרינה מייננת, השיעורים המקבילים כיום עומדים על 3% בלבד.

המאפיינים הקליניים של ממאירות פפילארית של בלוטת התריס השתנו גם הם במהלך תקופת המחקר.

מרבית הילדים כיום, בהשוואה למצב בתקופה שלפני שנות השבעים של המאה הקודמת, מאובחנים עם קשרית בודדת של בלוטת התריס (73% לעומת 37%), אך בשיעור נמוך יותר ניתן לזהות קשריות לימפה צוואריות נמושות (63% לעומת 36%). המחלה פחות פולשנית (6% לעומת 31%).

World J Surg. 2010;34:1192-1202

American Thyroid Association (ATA) Spring 2010 Meeting. Presented May 14, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה