Hematology Other

תרופות ממשפחת NSAID והסיכון לסרטן קיבה בנשאי הליקובקטר פילורי (מתוך Journal of Clinical Oncology)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו ב-Journal of Clinical Oncology עולה כי תרופות ממשפחת NSAID עשויות לסייע במניעת התפתחות סרטן קיבה, לפחות בחולים עם כיבי קיבה, ובעיקר בנשאי החיידק הליקובקטר פילורי.

במחקר הרטרוספקטיבי, המבוסס על נתונים ממאגר Taiwan National Health Insurance Database, החוקרים ביקשו להעריך את האינטראקציה בין NSAID וזיהום בהליקובקטר פילורי ומספר החולים בהם נדרש לטפל בכדי למנוע התפתחות סרטן קיבה.

ניתוח הממצאים כלל נתונים אודות 52,161 חולים עם אבחנה של מחלת כיב פפטי, והחולים חולקו לאלו שנטלו NSAID באופן קבוע ואלו שלא נטלו תרופות ממשפחת NSAID בקביעות.

בחולים עם מחלת כיב פפטי שמעולם לא נטלו NSAID תועד סיכון מוגבר לסרטן קיבה, בהשוואה לאוכלוסייה הכללית (SIR = 2.11,  95% CI = 2.07-2.15), אך בחולים שנטלו NSAID באופן קבוע תועד סיכון נמוך יותר (SIR = 0.79).

ההגנה של טיפול ב-NSAID תועדה בחולים עם כיב קיבה, אך לא בחולים עם כיב תריסריון שאינו על-רקע זיהום הליקובקטר פילורי. ההיארעות המצטברת של סרטן קיבה באותן שבע שנים בקרב חולים שלא נטלו NSAID הייתה גבוהה יותר בהשוואה להיארעות המצטברת בקרב חולים שנטלו NSAID בקביעות (6.4% לעומת 4.7%,  p=0.0051). מספר החולים בהם נדרש לטפל בכדי למנוע התפתחות סרטן קיבה בחולים עם מחלת כיב פפטי עמד על 589.

מניתוח רב משתנים עולה כי טיפול קבוע ב-NSAID הינו גורם מגן בלתי-תלוי להתפתחות סרטן קיבה (HR = 0.79 , p<0.001). בחולים שנטלו NSAID בקביעות היו חיוביים לזיהום הליקובקטר פילורי תועד סיכון נמוך עוד יותר לסרטן קיבה (HR = 0.69). טיפול ב-NSAID לווה בסיכון נמוך יותר לסרטן קיבה (HR = 0.52,  p<0.001). בקרב חולים עם כיב קיבה על-רקע זיהום בהליקובקטר פילורי, מספר החולים בהם נדרש לטפל עמד על 50.

Journal of Clinical Oncology

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה