Hematology Other

האם הורמון גדילה מעלה את הסיכון לממאירות בילדים? (מתוך Journal of Pediatrics)

למרות חשש מסוים כי טיפול בהורמון גדילה בילדים עשוי להביא לעליה בסיכון לממאירות, מחקר חדש שפורסם ב-Journal of Pediatrics לא הדגים עדות לכך, לפחות בטווח הקצר.

Genotropin (חברת פייזר), הינו צורה סינתטית של הורמון גדילה הומאני, המאושר לטיפול בקוצה נמוכה על-רקע מספר סיבות, כולל חסר הורמון גדילה והפרעות גנטיות דוגמת תסמונת טרנר ופרדר-ווילי.

ממצאים מעבדתיים מצביעים על כך שטיפול בהורמון גדילה עשוי לתרום לסיכון לממאירות, בשל אופי ההורמון, וכן עקב IGF-1 (Insulin-like Growth Factor), ועשוי לעודד התפתחות גידולים.

מחקר משנת 2002 מצא בנוסף שני מקרים של סרטן המעי הגס מספר גבוה מהצפוי בקבוצה של מבוגרים צעירים שטופלו בהורמון גדילה לפני שנת 1985, תקופה בה הטיפול עדיין היה מבוסס על הורמון גדילה שמקורו מגופות. מאז, רופאים רשמו את הצורה הסינתטית של התרופה.

מדגם המחקר הנוכחי כלל 58,063 ילדים ומתבגרים, שטופלו בין 1987 ו-2008, מתוכם, 32 אובחנו עם ממאירות. ממצאים אלו מקבילים ל-25 מקרי ממאירות שהיו צפויים בילדים באוכלוסייה הכללית.

הממאירויות הנפוצות ביותר בקבוצת המחקר כללו גידולים של המוח והשדרה; תשעה ילדים פיתחו אחת מהממאירויות הללו, לעומת צפי של ארבעה ממאירויות. אולם שלושה מהמקרים העודפים הללו היו קיימים ככל הנראה טרם ההרשמה למאגר הנתונים, וייתכן כי נבעו ממצבים רפואיים ברקע.

בנוסף, תועדו שלושה מקרים של סרטן האשכים בבנים, גבוה מהשיעור הצפוי של 1.2 מקרים. אולם, שניים מהילדים הללו נולדו עם אשך טמיר, גורם סיכון ידוע לסרטן אשכים.

באשר ללויקמיה, השיעור היה נמוך מעט מהנורמה שלושה מקרים, לעומת צפי של שישה מקרים.

החוקרים מצאו בנוסף כי היארעות ממאירות לא עלתה עם הזמן כפי שהיה צפוי במידה והורמון גדילה אכן היה גורם לממאירויות. מבין 32 ממאירויות שתועדו במחקר, 17 אובחנו בתוך שנתיים מההרשמה למאגר הנתונים; 11 הופיעו תוך 2-5 שנים, ויתר ארבעת המקרים זוהו 5-10 שנים לאחר ההרשמה.

עם זאת, מרווח המעקב הממוצע עמד על פחות מארבע שנים, לכן קשה להסיק מסקנות באשר לסיכון ארוך הטווח לממאירויות על-רקע טיפול בהורמון גדילה.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא, במטרה לקבוע אם טיפול בהורמון גדילה מלווה בסיכון מוגבר לממאירויות בטווח הרחוק.

J Pediatr 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה